HILLBORG: BEAST SAMPLER; O DESSA ÖGON; COLD HEAT; SIRENS

Hillborg: Beast sampler; O dessa ögon; Cold heat; Sirens. Hannah Holgersson (s) c.q. Ida Falk Winland (s) met het Eric Ericson kamerkoor en het Stockholm filharmonisch orkest o.l.v. Sakari Oramo, David Zinman en Esa-Pekka Salonen. BIS SACD 2114 (62’28”). 2014

‘Ik schrijf muziek omdat fantastische musici me daarom vragen’, zei de Zweedse componist Anders Hillborg (1954) onlangs. Maar soms maakt hij het ze niet makkelijk. Zo werd Mouyayoum door het Zweeds omroepkoor waarvoor het was geschreven aanvankelijk geweigerd, maar tenslotte onder leiding van Peter Dijkstra toch uitgevoerd en opgenomen (Channel Classics CCS SA 32812) in 2011.
Intussen lijkt de componist zich in zijn idioom wat te hebben gematigd en wat eclectischer te werk te gaan. Waar dat toe leidt, kunnen we op de tweede cd die BIS aan zijn werk besteedt goed horen. De eerste was gewijd aan de orkestwerken King tide, Exquisite corpse, Dreaming river en Eleven gates (BIS SACD 1406).
In Beast sampler laat hij negen minuten het beest uit het orkest te keer gaan en op onderhoudende wijze te laten horen wat het technisch kan, meer niet. O dessa ögon en Sirens zijn twee vocale werken in dit programma. Hij gebruikte daarvoor verzen van extatische verzen van Gunnar Elelöf in het door sopraan Hanna Holgersson gezongen O dessa ögon (O, die ogen) en uit Homerus Odysseus in Sirens dat door twee sopranen wordt gezongen en waarin Ulysses wordt gesmeekt om zin reis af te breken en zich aan de pas later blijkende kwalijke bedoelingen van de Sirenen over te geven. Elegant en fijnzinnig, maar ook wat eentonig wordt het voorgedragen en met een lang naspel beëindigd.
Het blijkt muziek te zijn met een glanzend oppervlak maar met weinig ter zake doende substantie. Daaraan kunnen de goede verklankingen weinig veranderen.