CD Recensies

HAYDN, M: MISSEN, VESPERS E.A.

Haydn, M.: Missa Sancti Nicolai Tolentini MH. 109; Vesperae pro feste Sancti Innocentium (voltooid door N. Lang); Anima nostra MH. 452. Jenni Harper (s). Emily Owen (s), Helen Charlston (ms), Marko Sever (org) met het Meisjeskoor van de St. Albans kathedraal en het Lawes barokorkest o.lv. Tom Winpenny. Naxos 8.574.163 (78’21”). 2019
 
Haydn, M.: Requiem in c ‘Pro defuncto archiepiscopo Sigismondo’ MH 154; Missa in honorem Sanctae Ursulae ‘Chiemsee Messe’. Carolyn Samson (s), Hilary Summers (a), James Gilchrist (t) en Peter Harvey (bs) met The King’s Consort o.l.v. Robert King. Hyperion CDA 67510 (2 cd’s, 83’39”). 2004
 
Het lijkt goed om via deze twee uitgaven aandacht te vragen voor de  onbekendere jongere broer van Joseph Haydn, Michael (1737 - 1806). Hij was goed bevriend met Mozart en leed als werknemer van aartsbisschop Coloredo in Salzburg evenzeer onder diens bewind. Wat zijn kerkelijke muziek betreft heeft hij alleen al ongeveer drie dozijn Missen nagelaten. Tw in Salzburg gecomponeerde Missa Sancti Nicolai Tolentini is zijn eerste grootschalige werk en draagt nog alle kenmerken van de geestelijke muziek van zijn broer; het werk geschreven nog voordat Coloredo in functie trad. Deze zou waarschijnlijk ook geen genoegen hebben genomen met een werk dat bijna veertig minuten duurt, want hij was gewend om na de mis op jacht te gaan. Opvallend is dat het werk is geschreven voor vrouwenkoor. De frisse, jonge stemmen van hey Meisjeskoor van de St. Albans kathedraal maken dat het werk extra charmant klinkt. De beide andere werken krijgen een mooie identieke behandeling.
Op de Hyperion CD krijgen we van Robert King een grotere rariteit van Michael Haydn te horen: de vrij obscure, maar bijzonder mooie Chiemsee-Messe uit 1793 ter ere van de vierde eeuwse koningsdochter en martelares Sint Ursula. Heel krachtige, inventieve en fraaie muziek. Vooral het ‘Benedictus’ van Carolyn Sampson wekt bewondering.
Het Requiem in c ‘Pro defuncto archiepiscopo Sigismondo’ uit 1771 klinkt vol oprechte rouw en wordt gedragen door de weliswaar minder belangrijke en uitvoerige, maar wel zeer innige bijdragen van het solistenkwartet. Ook de herinnering aan zijn kort tevoren overleden dochter zal onbewust invloed hebben gehad op dit werk
Twee nuttige bijdragen om Michael Haydn een verdiende plaats in het repertoire te geven; wie van Joseph Haydns en Mozarts kerkmuziek houdt, zal hier erg van genieten.