CD Recensies

HUMMEL: CONCERT VOOR PIANO, VIOOL EN ORKEST; VIOOLCONCERT IN G

Hummel: Concert voor piano, viool en orkest in G op.17; Vioolconcert in G. Polina Osetskaya (p), Alexander Trostansky (v) met het Russisch filharmonisch orkest o.l.v. Gregory Rose. Naxos 8.557595 (64’21”). 2004
 
Temidden van de vele concerten die Johann Nepomuk Hummel schreef, neemt dit tweetal een bijzondere plaats is. Het Dubbelconcert voor de niet al te gangbare combinatie van piano en viool is uit 1804 en heeft een heel Mozartiaanse snit in de geest van diens Vioolconcerten en Sinfonia concertante. De piano speelt een dominerende rol in het eerste deel en de viool levert daar commentaar op, Samen krijgen beide solisten een uitgebreide cadens. In het langzame deel valt het belangrijke aandeel van de houtblazers op; de finale sprankelt, mede omdat Rose een extra cadens heeft ingelast.
Pianiste Polina Osetskaya en violist Alexander Trostansky spelen hun aandeel met veel vaart en verve en Gregory Rose zorgt voor een heel goede directie.
Het Vioolconcert in G is uit 1806, maar werd niet geheel voltooid, vandaar dat dirigent Rose handig de orkestpartij wat aanvulde in de hoekdelen en zorgde voor decoratieve cadensen. Gelukkig bestond de best veeleisende verdere solopartij wel volledig. Alexander Trostianski vult die redelijk in, maar zijn toon is niet steeds echt mooi en hij heeft ook wat weinig kleuren ter beschikking. Het geheel komt neer op heel behoorlijke, spirituele verklankingen van twee aardige werken.