CD Recensies

HENDERICKS: REVELATIONS

Hendericks, W.: Revelations.  Lore Binon (s) met het Hermes ensemble, het Vlaams  omroepkoor en Muziektheater Transparant. Antarctica AR 025 (68’46”). 2020
 
In 2017 bracht het Vlaamse Muziektheater Transparant het op de dertiende eeuwse Brabantse mystica Hadewych en de de soefimysticus Rumi geïnspireerde werk Revelations van Wim Hendericks in première. Het gaat om een speciaal soort multimediale Missa brevis voor sopraan, vrouwenkoor en electronica. 
Uitgangspunt zijn de visioenen van de dertiende eeuwse mystica en dichteres Hadewych van Antwerpen. Deze vormen een interessant gedeelte van de Belgische literatuurgeschiedenis. De visioenen waren zonder profetische inhoud, maar ze vormden een imposant verslag van een individueel proces waarin de ontwikkeling van inzichten over liefde met een soms bijna erotisch karakter worden beschreven. De mystieke teksten van Hadwychs tijdgenoot Rumi sluiten daar prachtig bij aan.
Het gaat om een heel pure liefdesrelatie met de medemens zonder enig blijk van persoonlijke motieven of egoïsme.
Voor de uitvoering wordt sopraan Lore Binon als een verheven sirene als individu tegenover een commentariërend koor geplaatst en zoekt in een huidige setting naar die oude visionaire kracht. Kruidige fluit-, trommel- en strijkersklanken begeleiden haar. Aan het slot vervagen de vrouwenstemmen en klinkt nadat eerst nog fluit en altviool zich lieten horen   alleen nog een doffe trom in een elektronische soundscape van Jorrit Tamminga. Lore Binon prevelt dan nog wat onverstaanbaars.
Het gaat om een stuk muziektheater waarin oude en nieuw, liefde en lijden elkaar treffen.
Aan te nemen valt dat de componist heel gelukkig was met deze presentatie, dus zijn wij het ook.