HENZE: POLICINO

Henze: Policino. Philipp Holstein (Policino), Laila Fischer (Clothilde). Therese Affolter (Policino’s moeder), Thomas  Schendel (Policino’s vader), Stefan Lisewski (Orcrco, de menseneter). Lore Brunner (De mensenvreetster) e.a. met koor en orkest van scholieren van Berlijnse muziekscholen o.l.v. Jobst Liebrecht. Wergo WER 6664-2 (2 cd’s, 1u. 27’01”). 2000

De naam Policino is afgeleid van het Italiaanse woord voor duim. Het zal daarom niet verbazen dat het ‘muzikale sprookje’ Policino dat Hans Werner Henze in 1980 schreef voor voor de schoolkinderen uit Montepulciano niets anders is dan Klein duimpje uit de sprookjes van Grimm en Perrault.
In het verhaal treden vier volwassenen op: Policino’s vader en moeder en - in het bos - de mensen eter en -vreetster. Maar de ware protagonisten zijn Klein Duimpje en zijn zes broers en de zeven dochters van de menseneter.
Het libretto van Giuseppe di Leva bevat een krachtige sociale boodschap. Policino’s ouders waren dermate arm dat zijn moeder de zool van een oude schoen kookte om nog iets te eten te hebben. De vader durft niet te vragen om de uitbetaling van zijn loon omdat hij bang is dan ontslagen te worden. De kinderen worden letterlijk het bos in gestuurd om voor zichzelf te zorgen. Gelukkig zijn de dieren vriendelijker dan de ouders en Policino is heel vernuftig, vooral wanneer hij gat samenwerken met Clotilde, de oudste dochten van de mensenvreter.
Henze schreef dit werk met de bedoeling om kinderen die geen instrument bespelen toch te laten musiceren. In zoverre is het vergelijkbaar met Brittens Let’s make an opera en Orffs Schulwerk.
Eén van de aardigste momenten uit het werk is wanneer de kinderen de dieren ontmoeten en de uil (een mezzo) hen verwelkomt. De mensenvreter uit zich deels in Sprechgesang, deels in bel canto (Rigoletto’s ‘Cortigiano’). Stefan Lisewski  doet dit mooi en zijn dominante, maar in wezen zachtaardige vrouw is een dankbare rol voor Lore Brunner. Gelukkig zijn ook de andere rollen goed bezet en doen het koor en orkest van de muziekscholen erg hun best.