CD Recensies

HINTON: STRIJKKWINTET

Hinton: Strijkkwintet. Sarah Leonard (s), Jagdish Mistry (v), Marcus Barcham-Stevens (v), Levine Andrade (va), Michael Sterling (vc) en Corrado Canonici (cb). Altarus Air CD 9066 (3 cd’s, 2u., 29’22”). 1999
 
Tot de merkwaardigste ontdekkingen behoort het twee en een half uur durende Strijkkwintet van de Schotse componist Alistair Hinton (1950) die op advies van Britten in Londen studeerde bij Humphrey Searle. In 1969 kreeg hij een kopie van Sorabji’s Opus clavecimalisticum in handen en vond daarin de inspiratie om zelf een Kwintet (in feite dus een sextet omdat de sopraan hierin zo’n belangrijke rol vervult) voor sopraan, 2 violen, altviool, cello en contrabas te componeren. 
Het werk is ongeveer net zo toegankelijk als de late Strijkkwartetten van Shostakovitch en pas in het laatste deel bemoeilijken wat Schönbergiaanse trekken dat enigszins. Geen wonder bij een leerling van Searle.
Dit Kwintet telt vijf delen die over drie cd’s werden verspreid. Het eerste drietal beslaat de eerste cd, het minuscule vierde deel (3’38”) begint op cd 2, samen met het begin van het vijfde deel dat op cd 3 wordt voltooid. Bij het eerste en vijfde deel ontbreken tempo indicaties. De zuiver instrumentale delen duren ongeveer drie kwartier, daarna volgt het twee uur durende vijfde deel waarin Sarah Leonard alle in het Engels gezongen teksten van Arnold Schönberg, John Keats, Kahlil Gibran, Frederick Delius, John Milton. Norman Douglas, Kaikhosru Sorabji, Rabindranath Tagore, Hector Berlioz, de Sri Lankaanse Thayumanavar en John Browning zingt. Verder zijn er korte fragmenten uit de Hindoeteksten The Upanishads.
Het geheel samengebonden tot een fascinerend geheel dat op bijzondere wijze tot klinken werd gebracht door een bijzonder geïnspireerde ad hoc groep musici die deze muziek heel geconcentreerd en met een bijzondere soort huiverige intensiteit uitvoeren.