Haydn: Strijkkwartetten nr. 39 in C op. 33/3, H. III/39 ‘De vogel’ en 72 in C op. 74/1, H. III/72; Mozart: Strijkkwartet nr. 19 in C KV. 465 ‘Dissonanten kwartet’, Strijkkwintet nr. 3 in C KV. 515. Veronica Hagen (va) met het Quiroga kwartet. Cobra 0076 (2 cd’s, 1u., 55’30”). 2020
De titel van deze cd ‘Und es ward Licht’ moet worden verklaard door het feit dat het Spaanse Qirogakwartet van Aitor Hevia en Cibrán Sierra (v), Josep Puchades (va) en Helena Poggio (vc) vier werken bijeenbracht die alle typische voorbeelden zijn van de muzikale Aufklärung en die daarom ook alle in het optimistische C-groot staan. Emanuel Kant omschreef De Verlichting zo ongeveer als ’het verlaten van de onmondigheid door de mens’. Daar zijn symbolisch natuurlijk heel wat voorbeelden van op het gebied van het strijkkwartet, maar goed: de Spanjaarden kozen deze en daar kunnen we best gelukkig mee zijn.
Opvallend aan het programma is, dat het niet wordt besloten met nog een werk in C-groot. zoals Haydn’s nr. 77, het Keizerkwartet, maar met Mozarts Strijkkwintet nr. 3. Daarvoor is als extra kracht altvioliste Veronika Hagen van het Hagen kwartet (bestaat dat nog?) gevraagd. Een verdere bijzonderheid is nog dat in Haydns Strijkkwartet nr. 19 met de bijnaam Vogelkwartet door celliste Helena Poggio in het langzame deel een zingende vogel wordt geïmiteerd.
De thematische opzet van het programma is aardig bedacht, de praktische uitwerking daarvan is in al zijn aspecten, tot de technische afwerking toe, is van grote klasse.