CD Recensies

HOLST: PERFECT FOOL, THE

Holst: Perfect fool, The, op. 39, H. 150. Margaret Neville (s. prinses), Barbara Platt (s), Lesley Rooke (s), Alison Hargan (s), Pamela Bowden (a, moeder van de gek), John Mitchinson (t., troubadour), David Read (bs, wizard), Stephen Wilkinson (bs., reiziger), Richard Golding (bs) Walter Plinge (spr, gek, boer),  Ronald Harvi (spr) met het BBC Northern orchestra en de BBC Northern singers o.l.v. Charles Groves. Lyrita REAM 1143 (62’24”). 1967
 
In de opera The perfect fool in één acte waaraan Gustav Holst van 1918 tot 1922 werkte en die het jaar daarop in Covent Garden in première ging, drijft de componist de spot met Verdi, Wagners Parsifal en Debussy. Een succes werd het niet omdat de handeling te complex werd gevonden. Wel wordt de inleidende balletmuziek - dances of the spirits of earth, water and fire - nog regelmatig afzonderlijk uitgevoerd.
De opera begint met de tovenaar die op mystieke manier speelt met de geesten van aarde, water en vuur. Zijn plan is om de prinses nog diezelfde dag een man te laten kiezen. Dan verschijnt een moeder met haar slaapdronken zoon. Ze heeft een obsessie met de voorspelling dat haar zoon het hog gaat maken aan een prinses en haar voor zich wint. Daar is natuurlijk een liefdesdrank voor beschikbaar. De tovenaar probeert iets op de prinses, maar hij weet niet dat de moeder het drankje heeft vervangen door zuiver water voor haar gapende zoon.
De tovenaar druipt woedend af, maar belooft hel en verdoemenis aan iedereen.
Dan verschijnen een troubadour en een zwerver die zingend de prinses het hof maken, maar de prinses gaat niet in op hun avances. Doch wanneer de prinses de gek ziet, wordt ze op slag verliefd op hem en vraagt ze hem ten huwelijk. Hij antwoordt ’nee’. De vraag is hoe het afloopt. De tovenaar keert terug met al zijn verschrikkingen, maar na wat vermanende en verzoenende woorden van de moeder worden de tovenaar en zijn helpers verbrand tot een hard brokje.
Dit is een der weinige volledige opnamen en gelukkig is het een heel goede. Gezien de betrekkelijke ouderdom is het geluid wel mono, maar storen doet dat eigenlijk niet.