HAYDN: VIOOLCONCERTEN NR. 1 EN 4; STRAVINSKY: VIOOLCONCERT

Haydn: Vioolconcerten nr. 1 in C H. VIIa/1 en nr. 4 in G H. VIIa/4; Stravinsky: Divertimento ‘Le baiser de la fée’. Rosanne Philippens met de Vondel Strings. Channel Classics CCS 43921 (57’46”). 2021

Voor mij en zeker vele anderen met mij is een Vioolconcert van Haydn het beste middel om de meest sombere dag op te vrolijken. Met twee lukt dat zelfs nog beter. Concert nr. 1 is waarschijnlijk uit 1765, nr. 4 op zijn laatst uit 1769. Nummer 1 werd geschreven voor Haydns concertmeester in het Esterházy orkest met de opdracht ‘fatto per il Luigi’, nr 4 waarschijnlijk ook. Beide werken bieden de solist de mogelijkheid om zijn of haar kunnen te bewijzen met dubbelgrepen, grote akkoorden en gedurfde arpeggio’s die als geëtst in de partituur staan.
Rosanne Philippens grijpt haar mogelijkheden met grote technische vaardigheid en de nodige joie de vivre. Ze inspireert haar begeleiders van de tijdens de Corona pandemie opgerichte Vondel Strings (Saskia Otto, Coraline Groen, Alexandra van Beveren en Tim Brackman (eerste viool), Pieter van Loenen, Gerard Spronk, Runa ’t Hart en Wiesje Nuiver (tweede viool), Hannah Strijbos, Simone van der Giessen en Vilém Kijonka (altviool), Lidy Blijdorp en Anton Spronk (cello), Ying Lai Green (contrabas) en David Jansen (klavecimbel) tot vertolkingen die warm van toon zijn, instinctief mooi zijn gefraseerd en vooral  levendig en fris klinken. De ritmische energie van de finales heeft iets aanstekelijks; de kleine bezetting zorgt voor transparantie.
Tussendoor is een sprong gewaagd naar 1934, het jaar waarin Stravinsky zijn ballet Le baiser de la fée uit 1928 inkortte tot een vierdelig Divertimento dat in 1949 nog eens werd herzien. Het werk is gebaseerd op een sprookje van Hans Christian Andersen en Stravinsky gebruikte hiervoor thema’s uit liederen en pianowerken van Tchaikovsky. Philippens stuurt in dit werk een mooie middenkoers tussen de romantiek van Tchaikovsky en het neoclassicisme van Stravinsky. Dat resulteert in een fijngevoelige, lichtvoetige versie van deze muziek om op te dansen. De cd is opgedragen aan Coosje Wijzenbeek voor haar stimulerende invloed.