Händel: Choice of Hercules, The, HWV. 69; Dettinger Te Deum HWV. 283. Diana Moore (ms., Hercules), Fflur Wyn (s., Pleasure), Rachel Kelly (s., Virtue) en Nathan Haller (t., Attendant of pleasure), Cody Quattlebaum (b) met het Christ Church kathedraal koor en het Händel Festspiel orkest Göttingen o.l.v. Laurence Cummings. Accent ACC 26415 (2 cd’s, 1u. 16’52”). 2018
Tijdens het Göttingen Festival stonden in 2018 twee minder bekende werken van Händel op het programma. In Choice of Hercules uit 1751 wekt hij het thema van Hercules’ keuze tussen een leven in deugdzaamheid of een losbandige leefstijl uit. Hercules kiest voor deugdzaamheid en maakt het zich daar niet eenvoudiger mee om het juiste levenspad te kiezen, maar het lukt hem. In een andere recensie van dit werk is al op de achtergronden ingegaan.
Het ‘Dettinger Te Deum’ is een cantate die Händel in 1743 componeerde. Op 27 juni van dat jaar hadden het Britse leger van koning George II en zijn geallieerden in de Oostenrijkse successieoorlog het Franse leger van de graaf de Noeilles verslagen in de slag bij Dettingen in de buurt van Mainz.
Het is een driedelig feestelijk en majestueus werk met belangrijke solistische bijdragen voor een bassolist (zoals ‘Bewahr, o Herr, du treuer Gott, Leib’). De overwinning wordt ook gevierd met veel bijdragen van trompetten en pauken.
De beide vrouwelijke solisten en de tenor verrichten goed werk in Hercules en Cody Quattlebaum onderscheidt zich ook heel positief in het Te Deum. Het voortreffelijke Christ Church kathedraal koor uit Oxford voldoet ideaal en Laurence Cummings stuurt het orkest met stevige hand door beide partituren.