CD Recensies

HINDEMITH: MATHIS DER MALER, DE BILLY

Hindemith: Mathis der Maler. Wolfgang Koch (b., Mathis), Kurt Streit (t., kardinaal Albrecht), Franz Grundheber (bs., Riedinger), Manuela Uhl (s., Ursula) e.a. met het Slowaaks filharmonisch koor en het Weens symfonie orkest o.l.v. Bertrand de Billy. Capriccio C 5450 (3 cd’s, 3u., 02’54”). 2012 
 
Mathis der Maler is de bekendste van Hindemiths negen opera’s, maar de muziek daaruit komen we vaker in de concertzaal dan in het theater tegen dankzij de symfonie die de componist daaruit samenstelde.
Sinds het werk in 1937 in Zürich in première ging, is het niet zo vaak op toneel gebracht terwijl het toch erg de moeite waard is. Hindemith schreef zelf het libretto over het conflict tussen de kunstenaar en de kunst aan de ene kant en de sociale, religieuze en politieke omstandigheden waarmee de zestiende eeuwse schilder Matthias Grünewald te maken kreeg nadat hij zijn meesterwerk, het Isenheim altaarstuk gereed had tijdens de opkomst van de reformatie en de boerenopstand in 1525. 
Hindemiths muziek stuitte op weerstand van de Nazi’s, hoewel de neoklassieke stijl van het werk minder agressief en radicaal was dan in zijn eerdere expressionistische composities. Maar de politieke subtekst was maar al te duidelijk.
In deze door Bertrand deBilly geleide uitvoering zin alle protagonisten heel waarheidsgetrouw in hun uitbeelding van de handelende figuren. Wolfgang Koch is een haast al te menselijke, gekwelde schilder, Kurt Streit een niet te waardige kardinaal Albrecht van Brandenburg, Franz Grundheber de getrouwe protestant Riedinger en Manuele Uhl de liefhebbende verloofde van Mathis.
De manier waarop Bertrand de Billy het geheel leidt, is voortreffelijk. Hij zorgt voor visionaire momenten en overwint sommige longueurs.  Deze uitgave is ook op dvd verkrijgbaar (Naxos 2.110691/2) en bevalt haast nog beter dan de uitgaven van Gerd Albrecht (Wergo WER 6255-2), Rafael Kubelik (EMI 555.237-2) en Simone Young (Oehms OC 908).