Hindemith: Klarinetconcert; Klarinetkwintet; Klarinetsonate. Sharon Kam (kl), Antje Weithaas (v), julian Steckel (vc), Enrico Pace (piano) met het Omroeporkest Frankfurt o.l.v. Daniel Cohen. Orfeo C 210041 (65’25”). 2021
Paul Hindemith heeft in zijn composities altijd de klarinet ruimhartig betrokken. Behalve om dit drietal werken uit respectievelijk 1947, 1938 en 1939 gaat het daarbij om de Kammermusiken, het Octet en de drie Stukken voor vijf instrumenten. Alle drie hier opgenomen composities ontstonden in een tijd waarin de componist veel op reis was. Het Klarinetkwintet toen hij op het punt stond om naar Zwitserland te emigreren, de Klarinetsonate tijdens een tournee door de V.S. direct na zijn emigratie daarheen en het voor Benny Goodman geschreven Klarinetconcert uiteraard ook in de V.S.
Met de woorden ‘expressief, ondergewaardeerd en prachtig’ omschrift Sharon Kam deze composities. Ze heeft er de nodige herinneringen aan want als kind hoorde ze veel Hindemith omdat haar moeder, een altvioliste, veel van hem speelde. Geen onder dat die muziek haar sterk raakt.
Voor de vertolking van het Kwintet en de Sonate vormt ze een team met goede bekenden en voor die van het Concert met het Frankfurts Omroeporkest en dirigent Daniel Cohen. In alle gevallen kwamen hoogwaardige interpretaties tot stand. Als belanrijke - maar anders gekoppelde - rivalen beschouw ik hooguit Sabine Meijer in de Sonate (EMI 749.711-2) en Louis Cahuzac die het Klarinetconcert met het Philharmonia orkest onder leiding van de componist kort voor diens dood opnam (Warner 377344-2).