HÄNDEL: ENCHANTRESSES, PIAU

Händel: Enchantresses. ‘Scherza in mar la navicella’ uit Lotario HWV. 26, ‘Il vostro maggio’ uit Rinaldo HWV. 7a, ‘Da tempeste’, ‘E pur cosi - Piangerò la sorta mia’ uit Giulio Cesare in Egitto HWV. 17, ‘Larghetto affetuoso’ uit Concerto grosso in a op. 6/4, ‘Alla salma infedel’ uit Lucrezia HWV. 45, ‘Ah! mio cor!’ uit Alcina HWV. 34, ‘Amadigi di Gaulo’ HWV. 11, ‘Larghetto e affetuoso’ uit Concerto grosso in g op. 6/1, ‘Tornami a vagheggiar’ en ‘Lascia ch’io pianga’ uit Alcina HWV. 34. Sandrine Piau (s) met Les Paladins o.l.v. Jérôme Correas. Alpha ALPHA 765 (67’). 2021

Terwijl de meeste diva’s zich in hun aan Händel gewijde cd recitals vooral aan diens bekende opera aria’s wijden, voegt de Franse sopraan ook een Italiaanse cantate toe en laat ze zich onderbreken door delen uit Concerti grossi. Tovenaressen, goedwillend en kwaadwillend, zijn haar thema, gedragen door de expressieve kracht van muziek.
Alcina, de opera die ze al volledig opnam in 2016 (Alpha ALPHA 715) keert even terug. In dit recital laat ze weer haar prachtige, soms bijna duizelingwekkende  coloraturen horen en spint ze lange zilveren melodiedraden in korte vrij geëmotioneerde portretten van krachtige, vaak mentaal gewonde of wrede vrouwen als koningin, tovenares of sirene die hoop, verlangen, teleurstelling, wraaklust en lijden verwoorden. Met de rollen van Almirena, Cleopatra, Lucrezia en Alcina worden deze gevoelens door de zangeres diepgaand en intensief aan de orde gesteld. Opnieuw ervaren we dat er geen tegenspraak bestaat tussen spiritualiteit en sensueel genot.
Met de goede, waardevolle ondersteuning van Jérôme Correas en diens ensemble Les paladins werd dit één van de mooiste Händelbijdragen uit de afgelopen maanden.