Haydn: Symfonieën nr. 2 in C H. 1/2, 24 in D H. 1/24, 82 ‘De beer’ in C H. 1/82, 87 in A H. 1/87. Kamerorkest Bazel o.l.v. Giovanni Antonini. Alpha ALPHA 688 (80’26”). 2020
Dit is alweer deel 11 uit de reeks ‘Haydn 2032’ vooruitlopend op het jaar waarin Haydns driehonderdste verjaardag draagt de titel ‘Au goût parisien’. Haydn schreef zijn zes ‘Parijse’ Symfonieën in 1784 op verzoek van de Parijse Vrijmetselaarsloge. Ze waren, gespeeld door een orkest met veertig violen en tien contrabassen een groot succes.
Daarvan is bij het Bazels Kamerorkest geen sprake; dat stelt het met een kwart daarvan. Alleen in nr. 82 dreigen de strijkers te worden overstemd door een indringende trompetpartij. Aan de draaiorgel melodie uit de finale dankt het werk zijn bijnaam ‘De beer’. Een langzaam deel ontbreekt.
Daarentegen heeft nr. 87 een uitgebreid adagio met een belangrijke rol voor fluit, hobo en fagot in mini cadensen. Ook in Symfonie nr. 24 speelt de fluit een grote rol in het langzame deel dat mogelijk afkomstig is van een verloren geraakt Fluitconcert.
Ook voor deze briljante, historisch geïnformeerde Bazelse uitvoeringen past weer alle waardering. De vijftig pagina’s tellende programmatoelichting vermeldt een nauwkeurig beschreven lijst van de datum en de herkomst van de gebruikte instrumenten. Deze uitgave is op weg om heel belangrijk te worden en biedt een groot genoegen en veel verscheidenheid.