Hoffmeister: Contrabasconcert in Es; Pichl: Contrabasconcert in D; Vanhal: Contrabasconcert in Es. David Sinclair met de Keulse Academie o.l.v. Michael Alexander Willens. Ars Produktion Schumacher (56’41”). 2006
Bij muziek waarin de contrabas prominent voorkomt moet men onwillekeurig denken aan de werken voor dat instrument in een solorol aan Bottesini en aan de opmerking van Brahms’ vader, zelf contrabassist, in een spontaan moment: “Een zuivere toon op de contrabas is puur toeval”. De tijden zijn veranderd en huidige bassisten hebben nauwelijks moeite steeds virtuoos en gevoelig de juiste toon te treffen. Zeker Sinclair niet die hier in het derde deel van een serie Forgotten treasures, Muziek op historische instrumenten, in dit geval een achttiende eeuwse Weense bas uit de ontstaanstijd van deze werken hanteert. Bottesini kwam pas later, in het midden van de negentiende eeuw.De grote onbekende onder de componisten is hier Pichl. Van Hoffmeister zijn een concert bekend dat door Klaus werd opgenomen (Beyer Records 100323) en een paar kwartetten voor contrabas en strijktrio. Het werk van Vanhal is het bekendst van de drie en beleefde al minstens vijf opnamen, waarvan die van Nwanokou en het Orebro kamerorkest (Hyperion CDA 67179) het bekendste is.Maar hier is aan feitelijk alle voorwaarden van authenticiteit voldaan en het resultaat klinkt heel stijlvol, innemend en waar nodig virtuoos. Een leuke ontdekking, niet alleen voor bassisten.