Händel: “Great Händel”. Uit Acis amd Galathea: ‘Love sounds th’alarm’; ‘Love in her eyes sits playing’; ‘Happy we! What joys I feel’; L’Allegro, il penseroso ed il moderato: ‘As steals the morn’; Jephta: ‘Hide thou thy hated beams’; ‘Waft her angels, through the skies’; Messiah: ‘Comfort ye my people’; ‘Ev’ry valley shall be exalted’; La resurrezione di nostro signor Gesù Cristo: ‘Cosi la tortorella’; Samson: ‘Total eclipse’; Ariodante: ‘Scherza infida’; ‘Doppo notte, ara e funesta’; Semele: ‘Where’re you walk’; Serse: ‘Frondi tenere… Ombra mai fu’. Ian Bostridge en Kate Royal met het Orchestra of the age of enlightenment o.l.v. Harry Bicket. EMI 382.243-2 (65’34”). 2006
De afgelopen maanden werd ineens een kleine stortvloed aan opnamen met aria’s en duetten van Händel over de geïnteresseerde luisteraar uitgestort. Op vele punten vullen de recitals elkaar mooi aan, op andere kunnen ze bij overlappingen tot aardige onderlinge vergelijkingen aanleiding geven. Eerder al werd het mooie recital van Mark Padmore op Harmonia Mundi separaat besproken.
Enige twijfel wekt daarna de bijdrage van de beroemder Engelse tenor: Ian Bostridge. Na veel mooie opnamen van hem te hebben gehoord valt hij eigenlijk ronduit tegen met een geaffecteerde voordracht en een niet optimaal stijlgevoel. De rustiger fragmenten komen er nog het beste af. Enige troost schenkt de aankomende ster Kate Royal in de duetten, maar juist daar vallen natuurlijk ook de tekortkoningen van Bostridge het meeste op. Goede begeleiding, maar als geheel geen aanrader. De titel Great Händel voor de uitgave is wat de vocale realisatie betreft enigszins misplaatst dus. Anderen richten zich gelukkig meer naar Händel with care.