Händel: Aria’s en scènes. ‘Enjoy the sweet Elysian grove’ uit Semele; ‘Urne voi’ uit Il trionfo del tempo e del dissinganno; ‘Forte e lieto – Oh per me lieto, avventuroso giorno’ ; ‘Figlia mia – Tu, spietato’ uit Tamerlano; ‘Total eclipse”, ‘Did love constrain thee?’- ‘Your charms to ruin led the way’ – ‘Let but that spirit – Then shall I make’ – ‘Thus when the sun from’s wat’ry bed’ uit Samson; ‘Fatto inferno – Pastorello d’un povero armento’ uit Rodelinda; ‘Tune your harps’ uit Esther; ‘Heav’n smiles once more – His mighty arm – Waft her, angels’ uit Jephta; Duet ‘As steals the morn’ uit L’allegro, il penseroso ed il moderato. Mark Padmore met Lucy Crowe (s) en Robin Blaze (ct) en The English Concert o.l.v. Andrew Manze. Harmonia Mundi HMU 90.7422 (77’11”). 2007
Dit is een van de fijnste cd’s uit de afgelopen maanden! Padmore en Manze stelden niet zomaar een recital met Händelaria’s samen, maar gingen met veel zorg te werk zodat er heel wat toegevoegde waarde is. Haast onontkoombaar zijn er een paar heel bekende fragmenten uit Jephta en Semele maar de manier waarop die zijn uitgevoerd geeft meteen blijk van het hoge niveau van deze onderneming. Padmore’s voor dit barokrepertoire ideale honingzoete, wendbare lyrische tenor rust – in culinaire termen – op een fraai bedje van Manze’s sympathieke, warmbloedige en gelukkig geen moment opdringerige begeleiding.
Wat een nuanceringsmogelijkheden staan Padmore ter beschikking! Verrassend is hij met name ook in de smaakvol gerealiseerde da capo’s die zo iets heel bijzonders worden. Winst is ook dat het niet alleen om schoonzang gaat, maar dat de juiste expressie alle aandacht krijgt. Al zijn de fragmenten vrij kort, elk krijgt een heel eigen theatersfeer. Is er dan helemaal geen smetje? Nee, eigenlijk niet. Hooguit zou men wensen dat Padmore’s stem in het laagste register iets meer steun, draagkracht had. Maar dat is spijkers op laag water zoeken. Gelukkig slaagde ook de opname optimaal en is er een 52 pagina’s lang boekje met teksten en toelichtingen.