Händel: Gloria in excelsis Deo; Fragmenten uit Acis and Galatea, Rinaldo, Giulio Cesare en Rodelinda. Suzie Leblanc (sopraan) met de Académie baroque de Montréal o.l.v. Alexander Weimann en Eric Milnes c.q. het Ensemble Arion o.l.v. Stephen Stubbs. Atma ACD 22387 (55’26”). 2001/3
Het nu definitief aan Händel toegeschreven Gloria in Bes werd in 2000 in de Londense Royal Academy of music teruggevonden door Hans Joachim Marx uit Hamburg die het werk een jaar later publiceerde. Het werd door de pers enthousiast ontvangen en de Times had het zelfs over “Een nieuwe Messiah”. Natuurlijk werd het werk toen meteen opgenomen, eerst door Emma Kirkby (BIS), later door Gillian Keith (Philips). Nu voegt de Canadese sopraan Suzie Leblanc zich bij hen in een vertolking die aan de koele kant is, maar wel heel stijlvol aandoet. Ze toont retorische kracht in het ‘Domine Deus’ en veel gevoel in ‘Qui tollis’; ze heeft ook geen moeite met de loopjes in het ‘Cum sancto spiritu’. Al met al is ze te prefereren boven Keith en ongeveer gelijkwaardig aan Kirkby. De rest van dit goedkoop uitgegeven schijfje-met-catalogus is gewijd aan ook door ‘authentiek’ klinkende ensembles fraai uitgevoerde orkestrale gedeelten en aria’s uit opera’s, met veel aandacht voor fragmenten uit het oratorium Acis and Galatea, waaraan ook tenor Mark Beeke en een koor meewerken. Maar deze opname is toch primair van belang vanwege dat herontdekte Gloria.