Händel: Saul. Rosemary Joshua (Michal), Emma Bell (Merab), Lawrence Zazzo (David), Jeremy Ovenden (Jonathan), Gidon Saks (Saul) e.a. met het RIAS kamerkoor en Concerto Köln o.l.v. René Jacobs. Harmonia Mundi HMC 80.1877/8 (2 cd’s, 150’). 2004
Saul wordt door velen beschouwd als een van de pakkendste Engelstalige muziekdrama’s, ook al is het werk officieel gerubriceerd als een oratorium. In dit werk bedrijft Händel namelijk een voor hem uitzonderlijke vorm van dieptepsychologie waar het de motieven van de dramatis personae betreft. Met name die van de antiheld Saul zelf wiens door jaloezie en zijn zoeken naar bovennatuurlijke inmenging veroorzaakte woede-uitbarstingen prachtig uitkomen. Maar ook de vriendschap van David en Jonathan en de heel verschillende karakters van Sauls dochters Merab en Michal zijn behoorlijk uitgewerkt. Ideale voorgaven van de componist voor een goed stel uitvoerenden.
Charles Mackerras (Archiv 447.696-2) leverde in 1972 met Margaret Price, Sheila Armstrong, James Bowman, Ryland Davies de eerste stijl- en waardevolle bijdrage aan de Saul discografie. In 1985 volgde Harnoncourt (Teldec 4509-97504-2) op zijn bijzondere, vertrouwde wijze met Julia Varady, Elizabeth Gale, Dietrich Fischer-Dieskau, Anthony Rolfe Johnson en Paul Esswood. Daarna was het in 1989 de beurt aan Gardiner (Philips 426.265-2) met Lynne Dawson, Donna Brown, Derek Lee Ragin, John Mark Ainsley en Alastair Miles met de in de meeste opzichten als best geslaagde, zij het enigszins gecoupeerde versie. En tot voorlopig slot was daar een ook fijne, aangenaam goedkope uitgave van Martini (Naxos 8.554361/3) met Barbara Schlick, Claron McFadden, Stephan MacLeod.
Dat was het beeld totdat deze in samenwerking met WDR 3 ontstane opname verscheen. Misschien niet in alle, maar zeker in de meeste opzichten is hij de beste, al zou ik bijvoorbeeld Barbara Schlick en Lynne Dawson als Michal, Derek Lee Ragin als David en Dietrich Fischer-Dieskau als Saul niet graag willen missen
Jacobs raakt in zijn opvatting en realisatie ieder aspect van deze geschakeerde en avontuurlijke partituur en zorgt voor een tegelijk pittige en verfijnde realisatie van het aandeel dat koor en orkest leveren. Als solisten zijn meest nog onbekende, frisse jonge stemmen ingezet; gelukkig tonen ze ook karakter. Gidon Saks weet heel behoorlijk Saul in al zijn gemoedsstemmingen uit te beelden, Lawrence Zazzo en Jeremy Ovenden zijn ontroerend als David en Jonathan en datzelfde geldt feitelijk voor Rosemary Joshua en Emma Bell als Michal en Merab. Al met al dus een prachtige nieuwkomer met Gardiner als geduchtste concurrent en met het voordeel dat het werk hier twee in plaats van drie cd’s beslaat.