CD Recensies

HAYDN: STRIJKKWARTETTEN NR. 63, 65-68, 81-83, QUATUOR MOSAIQUES

Haydn: Strijkkwartetten nr. 63 in C, 64 in b, 65 in Bes, 66 in G, 67 in D Leeuwerik, 68 in Es op. 64/1-6 Tost III, H. III/63-68. Quatuor Mosaïques. Astrée Naïive E 8886 (60’19”) en E8875 (54’59”). 2001, 2003

 

Haydn: Strijkkwartetten nr. 81 in G, 82 in F en 83 in d op. 77/1-3, Lobkowitz H. III/81-83 . Quatuor Mosaïques. Astrée Naïive E 8800 (62’15”). 1989

 Het Quatuor mosaïques is het beste, meest consistente strijkkwartet in de wereld van de authentieke instrumenten. Het is een ensemble dat beschikt over een immense flair en stijl. Het laat de individualiteit van de vier stemmen steeds prachtig uitkomen en het geluid dat hun darmsnaren produceren is mooier, gespierder dan men zou verwachten.

Te beginnen met de kwartetten op. 20 die dateren uit Haydns Sturm und Drang periode en die vol zitten met contrapuntische vondsten; en eindigend met de rijpe kwartetten op. 77. Het Quatuor mosaïques geeft eens temeer blijk van een verbluffend speeltechnisch raffinement, inventieve frasering, subtiel wisselende kleuren, een gevoel van organische groei grote gevoeligheid voor de wisselende stemmingen en qua expressieve verfijning, verbeeldingsvolle intensiteit en gevoeligheid kennen deze vertolkingen huns gelijke niet en verbleken de op zich fraaie pogingen van anderen als het Aeolian kwartet (Decca), het Angeles kwartet (Philips), het Kodálykwartet (Naxos) en de Lindsay’s (ASV). Voeg daarbij een kennelijk speelplezier om Haydns geïnspireerde onvoorspelbaarheid aan het licht te brengen en het resultaat is onweerstaanbaar. Iedereen die nog meent dat ‘authentieke’ uitvoeringen saai, streng en onderkoeld zijn, wordt hier beslist op andere gedachten gebracht. Het is alles juist geheel van deze tijd.