CD Recensies

HÄNDEL: ORGELCONCERTEN OP. 7 NR. 1-6, EGARR

Händel: De 8 orgelconcerten op. 7; Chaconnes in F HWV  485 en G HWV 442; Fuga in g HWV 264. Richard Egarr met de Academy of ancient music. Harmonia Mundi HMU 80.7447/8 (2u 07’35”). 2009

 

Gelukkig en terecht worden de Orgelconcerten op. 4 van dit ensemble die kort geleden op HMU 80.7446 verschenen nu gevolgd door een dubbel cd met de concerten op. 7 plus wat extra’s. De keuze van een compact orgel van Goetze & Gwynn uit 1998, gebaseerd op de kamerorgels van Richard Bridge en Thomas Park c.q. het eerder gebruikte kamerorgel van Jennings plus de in dit repertoire doorknede Academy zorgen al haast dat goed gereedschap het halve werk is.

Händels grote virtuositeit op het orgel was een van de redenen dat hij populair was bij het publiek. Zijn orgelconcerten - waaronder hier het bekende ‘De koekoek en de nachtegaal – zijn rijk aan treffende thema’s en melodieën; menig allegro heeft een zwierige vaart. Maar er zijn ook fraaie andere momenten: denk aan de charme en elegantie die het menuet en de gavotte van op. 7/5 ademen.

Richard Egarr zorgt voor fraai geïntegreerde dialogen tussen solist en orkest (18 leden sterk) maar behoudt ook een gevoel voor intimiteit. Het virtuoze karakter van de muziek kont daarbij nooit tekort. Maar wat vooral opvalt, is het vrij improviserende karakter van deze vertolkingen met fraaie onverwachte zwierige momenten.

Als Einlagen zijn daar bovendien drie mooie klavecimbelsoli. De opname is goed in balans en rijk aan detail. Alles bijeen goed genoeg voor een eerste plek boven de tot op heden mooiste opnamen van Goodman (Hyperion CDD 22052), Koopman (Warner 2564-62760-2) en Preston (DG 469.358-2).