CD Recensies

HÄNDEL: RESURREZIONE, LA, HAÏM

 

Händel: La resurrezione HWV 47. Camilla Tilling (s), Kate Royal (s), Sonia Prina (a), Toby Spence (t), Luca Pisaroni (bs) met Le concert d’Astrée o.l.v. Emmanuelle Haïm. Virgin 694.567-2 (2 cd’s, 1u 50’12”). 2009

 

Wat hadden we zoal aan opnamen van dit vroege Oratorio per la Resurrezione di Nostri Signor Gesu Cristo uit 1708? Hogwood (Oiseau Lyre 421.132-2) en Minkowski (Archiv 447.767-2). Overeenkomstig de status van het werk dat eigenlijk een gewijd drama is en dus meer van een opera dan van been oratorium heeft, is het goed en nuttig dat de vertolkers zich hoofdzakelijk op dat opera aspect richten. Minkowski lukte dat beter dan Hogwood, maar Haïm en de haren gaan daarin op briljante wijze nog een stukje verder. Haar instrumentalisten zijn daarin zonder verdere aanmoediging doorkneed. Maar ze beschikt ook voor de juiste solisten met de jonge Kate Royal als warm klinkende, gevoelige Maria Magdalena, Luca Pisaroni als een schurkachtige Lucifer, een inderdaad engelachtige Camilla Tilling, een bekoorlijke Sonia Prina als Maria Cleofe en Toby Spence als een elegante Johannes de Doper. Succes dat groter is dan dat van de rivalen dus alom.