Hasse: Didone abbandonata. Theresa Holzhauser (ms), Flavio Ferri-Benedetti (ct), Valer Barna-Sabadus (ct) e.a. met de Hofkapel München o.l.v. Michael Hofstetter. Naxos 8.660323/5 (3 cd’s, 2u. 42’53”). 2011
De Hamburgse componist Johann Adolph Hasse (1699-1783) die in Napels bij Alessandro Scarlatti studeerde en in Dresden in dienst trad van de Saksische keurvorst was een veelzijdig man die in vele genres componeerde. Dat hij met zijn ruim vijftig opere serie daar een Europese norm vestigde, is niet alleen minder bekend, spijtiger nog is dat de meeste geheel in vergetelheid raakten. Van zijn Arminio, Artaserse, La clemenza di Tito, Cleofide, Lucio Papirio, Marc’ Antonio e Cleopatra en Piramo e Tisbe zijn slechts fragmenten opgenomen. Van Didone Abbandonata uit 1742 waarin zijn echtgenote, de destijds beroemde sopraan Faustina Bordoni de titelrol zong, was er nauwelijks iets.
Uit deze titels blijkt dat stof uit de Oudheid in de opera domineerde destijds; de bekende geschiedenis van Dido die door Aeneas werd verlaten in Carthago is door veel componisten in operavorm behandeld: Sarro, Porpora, Vinci, Galuppi, Jommelli, Traetta, Sarti, Purcell en Mercadante, maar naar nu blijkt springt het werk van Hasse er daarbij heel positief uit. De handeling is levendig, de muziek heel fraai en passend.
Gelukkig is deze cd première uit München meteen een heel goede. Bij alle getoonde inzet mag met bij zo’n vermoedelijke zaalopname best wat aan perfectie mankeren. Om te beginnen is mezzo Theresa Holzhauser een imposante, mooie Dido. Net als zij zijn ook de andere zangers hier onbekend, en zeker geen wereldsterren maar ze vormen een competent, hecht provinciaaltheater ensemble met verder de heel goede countertenor Flavio Ferri-Benedetti als Aeneas en de dito Iarba van de voortreffelijke Roemeen Valer Barna-Sabadus die voor een prachtig besluit zorgt. In dat geheel passen ook de Selene van Magdalena Hinterdobler, de Araspe van Maria Celeng en de Osmida van Andreas Burkhardt heel goed. Al te storend is het tussentijdse applaus niet en de opname is naar omstandigheden redelijk geslaagd.