HUMMEL: VIOOLCONCERT E.A.

Hummel: Potpourri op. 94; Adagio en rondo voor viool en orkest in A Alla polacca; Variaties voor piano en orkest in Bes op. 115 Das Fest der Handwerker; Vioolconcert in G. James Ehnes met de London Mozart Players o.l.v. Howard Shelly. Chandos CHAN 10255 (66’19”). 2004

Joel Sachs, een Hummel specialist, rekent het Vioolconcert tot de twijfelachtige en oncontroleerbare werken van de componist maar het bezit wel duidelijke kenmerken van de stijl waarin deze werkte met zijn warme, lyrische thema’s, te beginnen met een marsmelodie die wordt beheerst door gepunteerde ritmen. Het eerste deel is geschreven in een compacte sonatevorm. Dan volgt een treffend adagio in e-klein dat de belofte van diepere gedachten in zich lijkt te hebben, maar al na twee minuten overgaat in een drukke moto perpetuo finale. De in het British Museum bewaarde partituur is niet geheel volledig zodat Stephen Haggard en Howard Shelley de gaten moesten vullen om er een echt aantrekkelijk geheel van te maken.

De Canadese violist James Ehnes is hier de briljante en overtuigende solist. Dat geldt ook voor het Adagio en rondo alla polacca dat minder bewerkelijk is en eerder een simpel, maar best aantrekkelijk showstuk. In de Potpourri neemt Ehnes de altviool ter hand voor de uitvoering van een werk waarin Hummel weer gauw het idee van het serieuze begin in g-klein achter zich laat om te vervolgen met een charmante reeks variaties over Ottavio’s aria ‘Il mio tesoro’ uit Mozarts Don Giovanni.

In de Variaties in Bes neemt dirigent Shelly plaats achter de vleugel voor een heel virtuoze interpretatie.