CD Recensies

HÄNDEL: RADAMISTO

Händel: Radamisto HWV. 12a. Joyce DiDonato, Patrizia Ciofi, Maite Beaumont, Dominique Labelle met Il Complesso Barocco o.l.v. Alan Curtis. Virgin 545.673-2 (3 cd’s, 2u. 56’21”). 2003

 

Dat de opera soms ook op vrij directe wijze politieke strubbelingen van het moment kan beschrijven, bewijst Radamisto uit 1720 waarin George I en de prins van Wales een conflict hadden en gelukkig vrede sloten. Weliswaar is het libretto van Haym gebaseerd op een tekst die acht jaar tevoren al in Florence diende, maar toch.

De meeste opnamen van dit werk zijn gebaseerd op de herschreven versie uit 1720. Dat is het geval bij Nicholas McGegan (Harmonia Mundi HMU 90.7111/3) en Horst-Tanu Margraf (Berlin Classics BC 9334-2). Maar Curtis koos voor de oerversie die heel wat meer details en een andere opstelling van de handelende figuren biedt. Een van de in het oor springende details is dat de schurk Tridate hier een tenor is die bereid is om zijn familie en met name zijn vrouw Polissena uit te moorden om zo maar zijn hand te kunnen leggen op zijn schoonzuster Zenobia. Zachary Stains had dat tirannieke best wat duidelijker naar voren mogen halen. In de derde akte met zijn aria ‘Alzo al volo’.

Daar staat tegenover dat Joyce DiDonato als Radamisto and Maite Beaumont als Zenobia met hun fraaie, wendbare stemmen voortreffelijke prestaties leveren. Beaumont bijvoorbeeld on ‘Quando mai’, DiDonato in de daarop volgende ‘Ombra cara’.

Patrizia Ciofi is met een wat lichtere stem geknipt voor de lijdende rol van Polissena en Dominique Labelle (Fraarte) is met haar warme, fruitige stem een Händel stiliste van het zuiverste water.

Curtis zorgt niet alleen voor een steeds juiste tempokeuze en een stijlvolle, toegewijde begeleiding. De retoriek wordt niet aangescherpt, maar de expressie ook honderd procent uitgediept. Wat merkwaardig is dat hij om onopgehelderde – blijkbaar dramatische - redenen ineens in de derde akte materiaal uit de latere tweede gebruikt.

De opname is gebaseerd op opvoeringen tijdens het Viterbo Festival wat zich loont in een goed op elkaar ingespeeld ensemble.

De opname klinkt goed, maar wat droogjes.