Händel: Samson HWV 57. Thomas Cooley, Sophie Daneman, Franziska Gottwald, William Berger. Michael Slattery met het NDR koor Hannover en het Göttingen Festivalkoor o.l.v. Nicholas McGegan. Carus 83.425 (3 cd’s, 2u.46’28”). 2008
Handels oratorium Samson uit 1743 op tekst van Hamilton naar Milton gaat net als Saint-Saëns opera Samson et Dalila terug op het Bijbelverhaal Richteren, 13-16 na de intocht van de Israëlieten in Kanaän. Rechters probeerden in die tijd op zaken te stellen en zochten een charismatische figuur die daartoe in staat was. Samson was zo iemand. Hij beschikte met zijn haardos bovenmenselijke kracht, maar vertoonde natuurlijk ook een zwakheid: hij bezweek te simpel voor vrouwelijke verleidingen. De derde Filistijnse vrouw, Dalila, waarmee hij een relatie kreeg, ontfutselde hem het geheim van zijn kracht en leverde hem aan zijn vijanden die hem zijn ogen uitstaken uit en slavenarbeid lieten verrichten.
Toen hij op de dag van hun overwinningsfeest in de Dagon-tempel in Gaza moest optreden, keerde zijn kracht even terug, trok met zijn haren de pilaren omver en doodde met zelfopoffering meer vijanden dan ooit tevoren.
In deze opname zingt Thomas Cooley een niet geheel bevredigende Samson. Zijn wendbare en fraai fraserende stem zorgt eerder voor het beeld van een wat pathetisch slachtoffer dan voor een krachtdadige held. Ook voor Sophie Daneman is een fraaie stem alleen niet genoeg om de gewiekste verleidster te spelen. De bijdragen van koor en orkest zijn dan weer voortreffelijk en aan Nicholas McGegan ligt het zeker niet dat deze in de Dresdense Frauenkirche met een licht galmende akoestiek maakte ‘live’ opname niet volkomen geslaagd is. Een grondige studio-opname had mogelijk tot betere resultaten geleid.
Overige, mogelijk betere opnamen zijn er van Harnoncourt (Teldec 9031-74871-2), Leppard (Erato 2292-45994-2, Andromeda ANDRCD 9070), Budday (K & K 3930643626), Abravanel (Vanguard 0850847-2), Richter (Archiv 453.245-2) en Christophers (Coro COR 16008).