Ippolitov-Ivanov: Jubileum mars op. 67; Kaukasische schetsen op. 42; Mtzyri op. 54; Armeense rapsodie; ‘Ik vraag me af of het een ongeluk is’ uit Asya op. 30; Turkse mars op. 55; Turkse fragmenten op. 62. Hasmit Hatsagortian (t) en Vardouli Khatchaturian (s) met het Armeens filharmonisch orkest o.l.v. Loris Tjeknavorian. ASV CD DCA 1102 (77’51”). 1999
De in St.Petersburg geboren componist Mikhail Mikhaylovich Ippolitov die later de naam van zijn moeder Ivanov toevoegde om zich te onderscheiden van de componist Mikhail Ivanov (1859 - 1935) behoort tot de groep componisten wier roem is gebaseerd op één werk, in dit geval de Kaukasische Schetsen en meer in het bijzonder ‘De processie van de Sardar’ daaruit. Un veler ogen maakte hem dat tot een soort ‘ansichtkaart’ componist
In de marge wordt hij ook herinnerd door de herorkestratie die hij maakte van de St. Basil scène uit Moesorgsky’s Boris Godoenov. Maar dat is lang niet het hele verhaal. De componist studeerde bij Rimsky-Korsakov en was bevriend met Tchaikovsky en Tanejev.
De verrassing op deze uitgave is dat Tjeknavorian niet de bekende eerste reeks Kaukasische schetsen op. 10 uit 1894, maar een tweede reeks uit 1896 met een sombere ‘Klacht van prinses Ketevana’, een traag wiegende ‘Berceuse’, een mooi georkestreerde, ritmisch pakkende ‘Lezghinka’ en een pittige ‘Georgische mars’.
In de Turkse fragmenten wordt de tocht van een Oosterse karavaan geschetst mt daarin een nachtelijk moment met een mooie hobosolo. Het symfonisch gedicht. In het symfonisch gedicht Mtzyri komt een ballade voor van een nimf die de jonge, door een luipaard gewonde titelheld in het bos aantreft. Treffend, maar wel met een typisch Russisch vibrato gezonden door Vardouli Khatchaturian en Hasmit Hatsagortian.
Vardouli Khatchaturian horen we opnieuw, maar nu veel temperamentvoller in Asya. De uitgelaten Turkse mars sluit het mooi gespeelde programma af.