KREISLER: LIEBESLEID; LIEBESFREUD; TAMBOURIN CHINOIS E.A.
CD Recensies - K

Kreisler: Liebesleid; Tambourin chinois op. 3; Caprice viennois op. 2; Liebesfreud; Kroll/Kreisler: Banjo and fiddle; Buzzolla/Kreisler: La ronde des lutins op. 25, ‘Scherzo fantastique’; Tchaikovsky/Kreisler: Souvenir d’un lieu cher op. 42; Schubert/Kreisler: Bagatelle ‘Die Biene’ op. 13/9; Paganini/Kreisler: Variazioni sul e streghe op. 8; Debussy/Kreisler: Prélude boek 1/8 ‘La fille aux cheveux de lin’; Wieniawski/Kreisler: Polonaise brillante in A op. 21/2; Ernst/Kreisler: Fantaisie brillante sur la marche et la romance d’Otello. Leonidas Kavakos en Péter Nagy. Delos DE 3116 (59’30”). 1991

 

Kreisler: Weense rapsodische fantasiëtta; Tambourin chinois op. 3; Zigeuner caprice; La gitana; Polchinelle; Aucassin und Nicolette; Berceuse romantique op. 9; Liebesleid; Liebesfreud; Caprice viennois op. 2; Scott/Kreisler: Lotus land; Falla/Kreisler: ‘Spaanse dans’ uit La vida breve; Granados/Kreisler: Spaanse dans; Albeniz/Kreisler: Tango op. 165/2; Wieniawski/Kreisler: Caprice in Es; Dvorak/Kreisler: Slavische dansen in e op. 46/2 en nr. 16 op. 72/8; Slavische fantasie. Leonidas Kavakos en Péter Nagy. BIS CD 1196 (71’10”). 2000

 

Dat de elektrische opnametechniek via de microfoon en versterking/manipulatie een waarheidsgetrouwer geluid op de 78t. plaat gaf dan de eerdere akoestische methode via de trechter was winst. Dat deze nieuwe methode na 1925 kon worden gebruikt, werd al snel benut door de grote Weense violist Fritz Kreisler (1875-1962) die hij al snel met zijn vaste Amerikaanse begeleider maakte. Dat de violist zelf zeer bedreven was in het spelen van korte eigen en dito andermans materiaal is nog te horen op RCA 09026-61649-2 (11 cd’s) en Biddulph LAB 075.

Kreislers populairste successen zijn waarschijnlijk Liebesfreud en Liebesleid. Dat waren ook de eerste twee stukken van zijn publicatie Alt-Wiener Tanzweisen die verder nog Schön Rosmarin bevatte. Kort nadat hij ze rond 1910 had gecomponeerd, schreef hij de stukken tijdens een Berlijns recital toe aan Lanner. Een criticus berispte Kreisler omdat deze zijn eigen Caprice viennois speelde naast een stuk van de grote Lanner. Daarna onthulde de violist zijn auteurschap, hoewel het nog een halve eeuw zou duren voordat hij erkende dat veel van zijn bewerkingen van materiaal van vroegere componisten feitelijk eigen werk betroffen.

Iemand die zich al vroeg zeer voor Kreisler heeft ingezet, is de Griekse violist Leonidas Kavakos. Hij speelt op dit tweetal cd’s een Kreisler die heel authentiek klinkt, zowel qua uitvoering als qua stilistische speelhouding die geheel in de geest van de componist/violist is. Details zijn fraai afgewerkt, het spel bezit gloed is elegant en voornaam.

Péter Nagy’s stijlvolle begeleidingen voegen nog meer smaak toe aan dit rijke menu. Twee superprogramma’s die keurig zijn vastgelegd.