CD Recensies

KODÁLY: MISSA BREVIS, KOORLIEDEREN

Kodály: Missa brevis; Jezus es a kufarok (Jezus en de kooplieden); Este (Avond); Mátra schilderijen nr. 1-5. Maria Streijfert (a), Lars Pedersen (t), Michael Hansen (bs), Niels Henrik Nielsen (org) met het Deens Nationaal koor o.l.v. Stefan Parkman. Chandos CHAN 9754 (51’39”). 1998

 

Kodály: Een verjaardagsgroet; Esti dal (Avondlied); Horatii carmen II.10 Rectus vives; Veni, veni Emmanuel ‘Adventi enek’; Aanbidding ‘Naphimnusz’; Hymne aan de Heilige Stefanus; Transsylvanische treurzang; Aan de Transsylvaniërs ‘A szé kelyekhez’;  Te laat ‘Akik mindig elkésnek’; Gebed ‘Szép kónyörgés’; Noorse meisjes ‘Norvég leányok’; De ouderen ‘Oregek’; Zie hoe de zigeuners kaas kauwen ‘Türót eszik a cigány’; Avond ‘Este’; ‘Sik Sándor Te Deum’; Een ode aan de muziek; Jezus es a kufarok (Jezus en de kooplieden); Mátra schilderijen nr. 1-5. Pécs kamerkoor o.l.v. Aurél Tillai. Hungaroton HCD 31524 (72’01”). 1992

 

Over de uitvoeringen op deze twee cd’s valt op te merken dat de Hongaren deze stukken ook door de grote aandacht die daar op school al aan wordt besteed en natuurlijk omdat ze in de voor ons in het Westen moeilijke taal een logische idiomatische voorsprong hebben.

Maar er is ook best wat te zeggen voor de zeer directe, open en eerlijke benadering van de Denen met een slechts gedeeltelijk overlappend programma. Bovendien bieden zijn de uit 1944. In 1942 was dat oorspronkelijk een orgelmis, maar later werd die uitgebreid voor orkestbegeleiding. De eerste uitvoering vond plaats in de garderobe van de operawaar de componist en zijn echtgenote. In dat na een bombardement gehavende gebouw hadden een schuilplaats gevondenm, Toen stond nog slechts een harmonium ter beschikking. In de muziek klinkt de ernst van de toenmalige situatie door. Stefan Parkman dirigeert het werk fris en levendig.

De andere werken op beide d’s zijn gelukkig minstens zo de moeite waard. Het licht romantische Avond op tekst van Gyulay was Kodály’s eerste koorcompositie. Het materiaal voor de vijf Mátra schilderijen vond de componist in 1931 in een Hongaars bergdistrict en verraadt een duidelijke verwantschap met Bartók, terwijl in Jezus es a kufarok waar in op dramatische wijze wordt verteld hoe een gebedshuis veranderde in een rovershol.

Beide programma’s zijn een genoegen om naar te luisteren.