Kabalevsky: Toneelmuziek Romeo en Julia op. 56; Orkestsuite De komedianten op. 26; Suite Colas Breugnon (Maître de Clamecy) op. 24. Armeens filharmonisch orkest o.l.v. Lori Tjeknavorian. ASV CD DCA 967 (71’35”). 1996
In de Sovjet periode gold Dmitry Kabalevsky als een gedroomde componist omdat zijn composities precies voldeden aan de eisen van begrijpelijke Russisiche, anti formalistische muziek.
Dat deze begrijpelijk, toegankelijk klinkt met de nodige invloeden van volksmuziek zal daarom niet verbazen. Maar Kabalevsky was wel een uitgesproken melodicus en wist goed te orkestreren. Ook hoeft niet te worden getwijfeld aan zijn oprechtheid.
Deze cd geeft daarvan drie duidelijke voorbeelden. Bij de toneelmuziek bij Romeo en Julia uit 1956 spreekt het onderwerp vanzelf. De snelle delen doen wat dwaas aan en lijken niet bij het onderwerp te passen. De suite uit De komedianten (1940) hoort bij een toneelstuk met de gtitel ‘De uitvinder en de komiek’, met wat goedkoop klinkende vrolijke muziek die best leuk is en aangenaam voor orkest en luisteraar is.
De opera Colas Breugnon, die in de verte is gebaseerd op de gelijknamige novelle van Romain Rolland uit 1919, ging in 1938 in Leningrad in première. De enige bekende delen daaruit zijn in een suite samengebracht: ouverture, het volksfeest, de calamiteit van het volk en de volksopstand. Heel schilderende en levendige muziek.
Tjeknavorian tekent deze klinkende partituren scherp en raak.