Karg-Elert: L’ Harmonium excentrique. Konzertstücke voor harmonium op. 26 nr. 1-8; Sonatine voor harmonium in e op. 14/2; Kleine Charakterstücke op. 76 nr. 1-15. Joris Verdin. Gallo CD 1334 (69’15”). 1993
De Duitse componist Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) was een buitenbeen als muziekpedagoog, werkzaam aan het conservatorium in Leipzig. Als componist, pianist en organist. Het grootste deel van zijn oevre bestaat uit orgel-, harmonium- en pianowerken. Het bekendst daarvan in de ‘Marche triomphale’ voor orgel Nun danket alle Gott uit de koraalimprovisaties op. 65, bijvoorbeeld uitgevoerd door organiste Elke Völker (Aeolus AE 10991).
Het is wat al te makkelijk om Karg-Elert te beschouwen als een natuurlijke opvolger van Reger. Daarvoor was hij te kosmopolitisch, hoewel hij ook in de post Wagner/Strauss stijl componeerde, maar ook iets van Grieg, Debussy en Delius lijkt te tonen.
In zijn orgelwerken (alle opgenomen door Stefan Engels op Priory) lijkt hij vooruit te lopen op Tournemire en zelfs Messiaen.
Het resultaat is een complexe muziektaal die nader moet worden bestudeerd voordat men er mogelijk van kan genieten. Soms dreigt de fantasie van de componist in een soort overversnelling te raken.
Maar de rustige, heldere betoogtrant van Verdin houdt alles in evenwicht en verheldert veel omdat hij ook aandacht schenkt aan de kleinste details. Het resultaat boeit en zoveel hoogwaardige muziek voor harmonium is er verder niet.
Pianist Ernst Breidenbach nam voor CPO de complete pianowerken op. Dit als tip voor wie meer dan terloopse interesse toont voor deze uitmiddelpuntige toondichter.