Koželuch: Pianosonates II nr. 12 in A op. 2/2, 13 in c op. 2/3, 14 in D en 16 in F op. 5. Kemp English. Grand Piano GP 643 (61’56”). 2011
Koželuch: Pianosonates V nr. 17 in c op. 15/2, 18 in As op.15/3, 19 in f op. 17/1 en 20 in A op. 17/2. Kemp English. Grand Piano GP 646 (75’21”). 2011
Koželuch: Pianosonates VI nr. 21 in Es op. 17/3, 22 in F op. 20/1, 23 in C op. 20/2 en 24 in d op. 20/3. Kemp English. Grand Piano GP 647 (54’22”). 2012
Koželuch: Pianosonates VIII nr. 30 in G op. 30/2, 31 in c op. 30/3, 32 in F op. 35/1, 33 in A op. 35/2. Kemp English. Grand Piano GP 732 (69’07”). 2012
Leopold Antonin Koželuch (1752-1818) as de zoon van een schoenmaker in de Boheemse plaats Velvary en studeerde eerst in Praag bij zijn oom Jan Antonin en daarna bij Dussek, ging in 1778 naar Wenen waar hij verder studeerde bij Albrechtsberger en bevriend raakte met Beethoven. Hij gaf les aan het keizerlijke hof waar hij Wagenseil opvolgde en werd na Mozarts dood in 1791 benoemd tot hofkapelmeester en Kammerkomponist en vrijmetselaar.
In zijn omvangrijke oeuvre (o.a. 30 symfonieën, 13 pianoconcerten, 6 celloconcerten, 6 strijkkwartetten, 30 pianotrio’s en ten minste vijftig sonates voor toetsinstrument (klavecimbel of fortepiano) die hij in de loop van veertig jaar sinds 1773 schreef.
Lang werd dat genre als iets oppervlakkigs van een veelschrijver afgedaan, maar de laatste tijd is er meer waardering voor ontstaan en wordt hij zelfs boven Mozart en vlak onder Haydn gerangschikt.
De sonates voldoen in elk geval aan de toen dikwijls snel veranderende smaak en voorkeuren. Zo bevatten nr. 17 en 18 verrassende zestienden en dubbeloctaven en loopt nr. 19 vooruit op Beethoven. Nummer 20 vormt een waterscheiding richting Schubert met avontuurlijke harmonische wisselingen.
Als voorbeelden van de reeks opnamen die de Nieuw Zeelander Kemp English aan het maken is, zij vier delen daarvan gekozen. Daarop bespeelt hij kopieën van Walter fortepiano’s uit de jaren 1790.
Gelukkig toont English zich daarop een uitstekende interpreet, zodat men rustig met hem in zee kan gaan. Maar ook de Amerikaanse Jenny Soonijn Kim is in 2013 in Californië op Brilliant Classics op een fortepiano begonnen aan een integrale opname (Brilliant 94770, 2 cd’s, 2u. 25’49”) die te oordelen aan de hand van dit begin al haast even veelbelovend is en die in ieder geval het prijsvoordeel aan haar kant heeft.