CD Recensies

KORNGOLD: VIOOLCONCERT; SUITES E.A., SCHMID

Korngold: Vioolconcert in D op. 35; Gesang der Heliane; Suite voor viool en piano Much ado about nothing op. 11; Suite voor piano, 2 violen en cello op. 23. Benjamin Schmid met het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Seiji Ozawa, David Frühwirth (v), Henri Sigfridsson (p) c.q. Silke Avenhaus (p), Benjamin Schmid (v), Hanna Weinmeister (v) en Quirine Viersen (vc). Oehms OC 537 (79’22”). 2004

 

Tijdens het Salzburg festival 2004 stond Korngold een paar keer op het programma en daaraan is vermoedelijk op omroepmateriaal gebaseerde opname te danken. Het gaat dus om live opnamen waarbij van een paar vergeeflijke vergissingen sprake is van muziek maken op door aanwezig publiek hoogst gestimuleerd spel.

Geen wonder dat de zelf uit Salzburg komende Benjamin Schmid voor een van de mooiste vertolkingen van het Vioolconcert en Gil Shaham (DG 439.886-2), Anne-Sophie Mutter (DG 474.874-2) en James Ehnes (Onyx ONYX 4016) naar de kroon steekt. Schmid roept zelfs herinneringen op aan Heifetz (RCA GD 6175-2).

Interessanter wordt het programma nog door de aanvullend opgenomen kamermuziekwerken. Van belang is hier vooral de bijzondere vijfdelige Suite voor twee violen, cello en piano linkerhand die in 1930 werd geschreven voor pianist Paul Wittgenstein.

Natuurlijk bestaan daarvan eerdere opnamen, bijvoorbeeld van het Londense Schubert ensemble (ASV CDDC1047), maar het ad hoc team uit Salzburg klinkt beter en zwelgt gelukkig niet te veel in het hemelse ‘Lied’. Het neo-Straussiaanse werk krijgt hier haast symfonische allure.

Het niveau in de beide resterende werken – muziek uit Much ado about nothing en Das Wunder der Heliane – is met twee onbekendere, jonge interpreten iets minder, maar altijd nog goed genoeg.

Alleen al voor de interpretaties van het Vioolconcert en de Suite is deze opname het aanschaffen waard.