KLIPHUIS: SECRET DIARY OF NORA PLAIN, THE, NORA FISCHER

Kliphuis: The secret diary of Nora Plain. Nora Fischer (s), Ragazze kwartet en Remco Menting (slagw., synthesizer). Excelsior EXCEL 965194 (45’53”). 2017

Zoals in 2014 al bleek uit haar opname Song reader by Beck: Live at Splendor met Ties Mellema en The four baritons (Amstel AR 013) waagt de voornamelijk in Kopenhagen in klassieke zang opgeleide Nora - dochter van dirigent Iván - Fischer met haar opmerkelijke, vrij rauwe stem graag een vrijage met de popwereld.

In de door jazzhoornist Morris Kliphuis van muziek voorziene tekst van zanger/liedjescomponist Lucky Fonz III vertolkt ze in de liederencyclus The secret Diary of Nora Plain in dertien, merendeels korte delen (met het eerste en laatste als langste), te beginnen met ‘I did some things’, twee dagboekcitaten en ’The turnaround’ tot besluit een relaas  over hoe overleef je in een gedigitaliseerde maatschappij waarin voortdurend naar je kan worden gekeken en geluisterd. Een heel persoonlijk verhaal vol diepere gevoelens over de relatie met een maatschappij die steeds dieper in het leven van alledag doordringt. Met inspirerende voorbeelden als Schuberts Winterreise en Costello’s The Juliet letters uit 1992 (Warner 9362-45180-2) waaraan ook een strijkkwartet - het Brodsky kwartet - te pas kwam.

Behalve de kwestie van de persoonlijke levenssfeer komen ook erotische en   achterdochtige aspecten ter sprake. Eigentijdser kan haast niet. Het werk begint op fluisterend, lispelend, krijgt dan eerst een lichtelijk klassieke inslag en naarmate het kwartet ruiger gaat spelen en het grillige slagwerk de boel oppookt krijgt het geheel meer een popkarakter. Minimalistische herhaalpatronen spelen gelukkig geen dominerende rol.

Het mooie van dit project is, dat het geheel op de persoon en de bijzondere stem van Nora Fischer is gericht. Het klinkend resultaat is heel opmerkelijk en apart als blijk van een nieuw genre. Wat volgt?