Kurtág: Signs, games and messages, selectie van 18 deeltjes; Bartók: Sonate voor soloviool Sz. 117, BB. 124. Simon Smith. Resonus RES 10167 (56’47”). 2015
Met titels als ‘Perpetuum mobile a, b, c’, ‘Doloroso’, ‘Hommage à J.S.B.’, ‘Hommage á John Cage’, ‘In nomine’ all’ongharese’. ‘The carenza jig’, ‘Calmo sognando’, ‘Zank-Kromatisch’, ‘In memoriam Blum Tamás’,’Im Volkston’, ‘Féerie d’automne’, ‘In memoriam László Mensáros’’, ‘Klagendes Lied’, ‘Briefkaart aan Anna Keller’, ‘Für den, der heimlich lauschet…’ en ’Antifóna Hirominak’ schreef Kurtág tussen 1973 en 2004 zijn Jelek, Játékok és üzenetek, waarvan als geheel van 29 of van gedeelten versies bestaan voor piano-, altviool- (Kim Kaskashian, ECM 476.4729, Maurizio Barbetti op Mode 230), cello-, contrabas, fluit, hobo, klarinet, fagot, houtblazersduo, strijktrio (Orlando trio op ECM 461.833-2) en blazers, strijkers en piano.
De Engelse violist Simon Smith voert de vioolversie van deze heel korte, haast aforistische stukken als een soort dagboeknotities uit en is daarmee waarschijnlijk de eerste. Hij selecteerde achttien nummers waarvan het langste in drie minuten voorbijkomt en weinig mogelijkheden biedt er iets bijzonders van de maken, ook niet van een dieper gevoel bij te dragen aan het eerbetoon aan componisten en vrienden, waaronder de acteur László Mensáros en de dirigent Tamá Blum.
Hij weet sfeer en karakter van de stukjes aardig raak te typeren en levert daarmee een unieke prestatie.
In plaats van het werk volledig uit te voeren, koos hij voor de Solosonate van Bartók, die ook behoorlijk goed naar voren komt, maar wat weinig ruimte biedt aan uitgesproken diverse aspecten die tenslotte beter en waardevoller worden geuit door bijvoorbeeld Liza Ferschtman (Challenge CC 72635), Vilde Frang (EMI 947.639-2), Viktoria Mullova (Philips 475.7460), Christian Tetzlaff (Virgin 791.483-2) en Barnabás Kelemen (BMC 125). De uitgave ontleent zijn belang met name aan Kurtág.