Kempis, N. a: Symphonia’s op. 1/1, op. 1/7 ’Supra ciaconna’; op. 3/12 ‘Den lustelijcken mey’, op. 3/18, 22, 23, ‘O Jesu fili David’ op. 3/28;, op. 3/30 ‘Sicut misit me’; op.3/31 ‘Maria mater gratae’; Symphonia op. 1/4 en op. 1/11 Per violino e viola; op. 1/6 Per violino solo; uit op. 2/1-26 ‘Ad te suspiro’, ‘Sub tuum praesidium’, ‘Cantate Domino’; op. 2/4: ‘Supra cucuc, vel sol mi’; op. 2/2 Per violino solo; op. 4/26 Pavana dolorosa. Céline Scheen (s), Stephan van Dyck (t), Dirk Snelling (bs) met het Ensemble Clematis o.lv. Stephanie de Failly. Musica ficta MF 8001 (66’02”). 2003
Ooit was Vlaanderen de geboortestreek van de grootste componisten uit hun tijd. Dat was gedurende de vijftiende en de zestiende eeuw toen de Franco-Vlaamse school hert Europese muziekleven domineerde.
Ook de invloed van minder bekende componisten als Nicolas Hotman, Carolus Hacquart, Philippus van Wichel en Nicolaes a Kempis (ca. 1600-1676) was groot, zij het misschien wat minder dan die Henry du Mont. Nicolaes a Kempis schreef een heel stel pakkende vocale Symphonia’s in Italiaanse stijl. Ze waren meest bestemd voor amateurmusici en klinken heel smaakvol zonder de uitvoerenden nare problemen voor te schotelen.
De vertolkers op deze cd gaan professioneel te werk en staan ver boven de materie zodat hun uitvoeringen een sieraad zijn voor iedere huiskamer, om het even of het een zeventiende eeuwse of een eenentwintigste eeuwse is.