Knecht: Le portrait musical de la nature, ou Grande simphonie in G; Beethoven: Symfonie nr. 6 in F op. 68 ‘Pastorale’. Akademie für alte Musik, Berlijn o.l.v. Bernhard Forck. Harmonia Mundi HMM 90.2425 (66’09”). 2019
De Duitse componist Justin Heinrich Knecht (1752 - 1817) schreef in 1785 zijn vijfdelige Pastorale symfonie met de titel ‘Le portrait musical de la nature, ou Grande simphonie’. Dat werk was al in 2012 opgenomen door de Hofkapelle Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius (Carus 83.228) en in 2014 door het Turijns filharmonisch orkest onder Christian Benda (Naxos 8.573066).
Wat een goede gedachte van Harmonia Mundi was het om dit zich lang verschansende werk dat tot de bijna verloren geraakte rariteiten behoort nog eens te laten herleven, keurig gespeeld op instrumenten uit diens tijd.
Knecht was globaal een tijdgenoot van Beethoven en zijn Symfonie is een gracieus werk met een Mozartiaanse uitstraling. In het vijfdelige werk wordt telkens een idyllische dag in de natuur beschreven, compleet met zonneschijn, storm, gelukzalige levende have en tot slot een dankhymne die baadt in olympisch licht. De muziek heeft ook iets van Schubert. In het eerste deel is een ‘villanella graziososo’ en in het vijfde deel komt een vioolsolo voor.
Beethoven schreef zijn Symfonie nr. 6 pas veel later, in 1808. Of hij het werkvan Knecht ooit had gehoord? Enige verwantschap is er wel. De vertolking van Forck volgens de met zwier uitgevoerde historische uitvoeringspraktijk bevalt het beste van de drie. Bij Beethoven moet hij het opnemen tegen Christopher Hogwood (Oiseau Lyre 421.416-2) en Frans Brüggen (Philips 432.964-2) wat aardig is gelukt.