Kapsberger: Che fai tù? (Villanelles); ‘Sonino’; Toccata settima; ‘Correte pescatori’; Passacaglia; ‘Trà qeste’; ‘Alla caccia’; ‘Canarios’; ‘All’ombra’; ‘Lascvette pastorelle’; ‘La ma luce’; Ritornello; ‘Non sa che sia dolor’; ‘In te la vita’; Gagliarda ottava; ‘Cinta di rose’; ‘Ardir’; ‘O fronte serena’; Corrente seconda; ‘L’onda che limpida’; ‘Spiega, spiega’; ‘Fuminnante’; Corrente prima; ‘Figlio dormi’; Vitali: ‘Passa Galli’. Les Kapsber’girls. Muso MU 037 (64’45”). 2018
Wie was Giovanni Girolamo Kapsberger (1580 - 1651)? Zijn biografie kan kort worden samengevat als een in Venetië geboren Duitse luitenist en theorbespeler die ook componeerde, tot de succesvolste musici uit zijn tijd behoorde en gedurende zijn laatste levensjaren in dienst was van paus Urbanus VIII in Rome. Hij schreef werken in tal van genres tot Missen aan toe, maar zijn reputatie verbleekte snel na zijn dood, om pas de laatste decennia te worden herontdekt.
Kapsbergers stijl is in het algemeen heel rijk versierd en heeft in de vocale werken vaak een recitatief karakter. Dat vergt misschien bij het luisteren eerst enige acclimatisatie, maar daarna is het met volle teugen genieten. Zeker wanneer de in deze muziek gespecialiseerde vier leden van Les Kapsber’girls - Alice Duport-Percier (s), Axelle Verner (ms), Barbara Hünninger (vdg) en Albane Imbs (aartsluit, barokgitaar, tiorbino) - zich daarvoor zo inzetten.
Ze putten hun materiaal uit de ver bundels met twee-, drie- en vierstemmige Villanelles van de componist die in 1610, 1619 en 1623 werden gepubliceerd. Mooi gepolijste en heel gevarieerde pareltjes vol dichterlijke schoonheid in hun soort, hie mooi afgewisseld met wat instrumentale werken. Dat alles keurig historisch verantwoord als nuttige herontdekking en met hoorbaar plezier opgediend