CD Recensies

KOPPEL: MARIMBACONCERTEN

Koppel: Marimbaconcerten nr 1, 2, 3, ‘Linzer’, 4 ‘In memory of things’, ‘P.S. to a concerto’. Marianna Bednarska met het Aalborg symfonie orkest o.l.v. Henrik Vagn Christensen. Dacapo 6.220595 (78’51”). 2013

We moeten de Deense componist Anders Koppel (1947) niet verwarren met zijn vader Herman (1908 - 1998) en wie nog twijfelt wordt met deze uitgave op de feiten gewezen. Hier is namelijk te horen hoe junior, die ooit in een rockgroep begon, zijn stijl uit vele genres put in deze werken uit de periode 1995 tot 2006: jazz, Latijn-Amerikaans, de Balkan.

Naar het boorbeeld van Milhauds Concert voor vibrafoon (dat o.a. op Musicaphon M 51809 te vinden is) en marimba schreef ook hij een Toccata voor deze instrumenten. Met dat werk uit 1947 oogstte hij veel succes.

Marimbaconcert nr. 1 schreef hij in 1995 voor de finale van een marimbaconcours in Luxemburg. Het nogal kantige, uitgesproken virtuoze werk zou goed kunnen doorgaan voor filmmuziek.

In Marimbaconcert nr. 2 wordt de solist begeleid door strijkorkest en dat verleent het werk meteen een mildere, gevoeliger kwaliteit met een leuke, geestige Mars als energieker moment. Een fraaie cadens zorgt voor een geestig slot.

Marimbaconcert nr. 3 dankt zijn bijnaam aan de Oostenrijkse slagwerker Marin Grubinger uit Brucknerstad Linz en is mogelijk daarom vrij romantisch van aard met veel inbreng van hoorns en slagwerk. In het middendeel wag de solist weer laten horen hoe virtuoos hij is en in de finale domineren rockmomenten.

Grubinger was opnieuw degene die soleerde in het voor het Mozart jaar 2006 geschreven Marimbaconcert nr. 4 ‘met herinneringen aan Mozart dus’, zoals de titel aankondigt, waarvan in de muziek inderdaad iets te merken is via een toespeling op het Rondo alla turca. Daarnaast treden hier weer jazzy factoren op die het werk een veelzijdig aanzien geven. 

Tot slot klinkt ‘P.S. to a concerto’, dat als een vergeten cadens voor het eerst concert bedacht had kunnen zijn.

De solorol is toevertrouwd aan de jonge Poolse slagwerkster Marianna Bednarska die hier een ware glansrol heeft met haar bijzonder vaardige en mededeelzame spel. De marimba is in zekere, vaste handen en Henrik Vagn Cristensen ondersteunt haar al even zelfverzekerd