CD Recensies

KLUGHARDT: ORKEST- EN KAMERMUZIEKWERKEN

Klughardt: Symfonie nr. 5 in c op. 71; Concertouverture ‘In de lente’ op. 30; Feestouverture op. 78. Anhalt filharmonisch orkest o.l.v. Antony Hermus. CPO 777.693-2 (61’34”). 2012
 
Les vents français: Klughardt: Kwintet voor fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot in C op. 79; Onslow: Kwintet voor fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot in F op. 81; Spohr: Kwintet voor piano, fluit, klarinet, fagot en hoorn in c op. 52. Met Eric le Sage. Warner 2952-85685 (75’28”). 2017
 
August Klughardt (1847 - 1902), die had gestudeerd in Cothen, Dessau en  Dresden behoorde nadat hij werkzaam was in Posen, Neustrelitz en Lübeck tot de laatsten die een hoforkest leidden. Dat was in Weimar waar hij in 1869 Liszt ontmoette en bevriend met hem raakte. In 1873 ontmoette hij ook Wagner daar bij een uitvoering van Liszts oratorium Christus.
Als componist schijnt hij succes te hebben gehad met zijn opera’s Mirjam, Iwein en de Die Hochzeit des Mönches, maar daarvan bestaat niets op cd.
Zijn orkestwerken met veel Wagnerinvloed passen goed in de traditie van de Nieuw Duitse School en  blijken best de moeite waard te zijn. 
Klughardts tijdgenoten dachten dat zijn sterkste kanten op het gebied van de kamermuziek lagen. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat de Symfonie nr. 5 ontstond vanuit een Strijksextet dat hij voor violist Joseph Joachim en diens vrienden had geschreven. In de praktijk blijkt die Symfonie een vrij waterig aftreksel te zijn. Van het Sextet bestaat helaas nog geen opname.
De Ouvertures zijn interessanter. In de lente begint gedurfd met een langzame fuga, die het nogal abstracte gehalte van het werk - zonder nagebootste natuurgeluiden - bepaalt. De Feestouverture heeft werkelijk iets feestelijks in de zin van Wagners  Meistersinger Ouverture.
Wel kunnen we ons gelukkig maken met een heel mooi, ook fraai door     Emmanuel Pahud (fl), François Leleux (h), Paul Meyer (kl), Radovan Vlatkovic (hrn) en Gilbert Audin (fag) uitgevoerd blaaskwintet.
Het orkest uit Anhalt speelt verrassend goed, een behoorlijke prestatie van de in eigen land nog steeds onderschatte Anthony Hermus en de opname klinkt meer dan adequaat. 
Misschien zijn ook het Vioolconcert met Mirjam Tschopp (CPO 777.465-2) en het Celloconcert met Horst Beckedorf (Sterling CDS 1054-2) interessant om eens te beluisteren.