Korngold: Sextet voor strijkers op. 10; Pianotrio op. 1. Boris Brovtsyn (v), Clara-Jumi Kang (v), Gareth Lubbe (va), Yura Lee (va), Torleif Thedéen (vc) en Eldar Nebolsin (p). Naxos 8.574008 (65’20”). 2020
Het Pianotrio was het eerste werk van Korngold (1897 - 1957) dat werd gepubliceerd in 1910 en is derhalve een compositie van een veelbelovend twaalfjarig wonderkind dat al gauw wist waar Abraham de mosterd haalde. Het is een zeer voldragen stuk, waarin je een soort symfonie in miniatuur kunt terugvinden en waarvan de pianopartij een breed kleurenspectrum bevat en waarin de oude Weense vorm herboren lijkt te zijn. Zeker geen werk dat je van een tiener (uitgezonderd Mozart en Mendelssohn) verwacht.
Het Sextet voor strijkers volgde in 1918 en is een even weelderig werk dat decennia vroeger werd geschreven voordat de Oostenrijks-Hongaarse componist in Hollywood beroemd werd met zijn filmmuziek. Korngold voltooide het onder minder vrolijke omstandigheden tijdens W.O.1 terwijl hij ook werkte aan de opera Violanta. Het laatromantische werk met iets van Rachmaninov en Elgar maakt vooral ook veel indruk met zijn interessante thema’s.
Beide composities worden gekenmerkt door eenzelfde lyrische, melancholieke en hoogst chromatische klankwereld.
De uitvoerenden zijn niet een team musici dat even ad hoc bijeenkomt om een opname van deze werken te maken, maar ze vormen een groep die regelmatig in verschillende bezettingen optreedt bij de Spectrum concerten in Berlijn en dus heel goed op elkaar is ingespeeld. Dat is hier duidelijk te horen.