Korngold: Pianokwintet in E op. 15; Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme Briefe’ op. 26. Ivo Kahánek (piano) en het Janacek kwartet. Centaur CRC 3809 (60’37”). 2018
Erich Korngold (1897- 1957), als drieëntwintigjarige jongeling beroemd geworden met zijn opera Die tote Stadt, schreef in het verloop van 35 jaar veertien kamermuziekwerken. Het hier opgenomen Pianokwintet is uit 1922, het Strijkkwartet nr. 2 uit 1933.
Bij de première van het Pianokwintet in Hamburg speelde componist zelf de pianopartij. Het tweede deel en de finale bevatten elk een uitgebreide variatiereeks die bijna een half uur in beslag neemt. Maar geen nood, de muziek is bijzonder de moeite waard en vooral de pianopartij is interessant. Het eerste deel begint in rustig tempo, overeenkomstig de aanduiding Mäßiges Zeitmaß. Daarbij kan men zich de componist voorstellen die op een mooie lentedag een tochtje maakt in het Tiroolse landschap.
Strijkkwartet nr. 2 ontstond in 1933, vlak voordat Korngold zijn eerste trip over de oceaan maakte om in Hollywood filmregisseur Max Reinhardt te assisteren. Het vierdelige werk werd thuis in Korngolds landhuis in Gmunden aan de Traunsee gecomponeerd en luisterend naar het eerste deel kan men zich goed een spectaculair herfstlandschap voorstellen met van kleur veranderende bladeren. Het laatste deel is een zorgeloos optimistische wals, nog onwetend van de dreiging die van landgenoot Hitler begon uit te gaan.
In het Kwintet toont Ivo Kahánek groot begrip voor dit werk, maar ook de kwartetleden zorgen mooi voor een eb en vloed werking in hun gevoelige, bedachtzame spel met een gul kleuren palet. Daarmee is Korngolds kamermuziek zeer gediend.