Kraus, J.M.: ‘Neue kuriose Minuetten’ nr. 1 en 2; ‘Rondo’ in F VB. 191; ‘Svensk dansk’ VB. 192; ‘Scherzo en variaties’ VB. 193; ‘Larghetto’ in G VB. 194; Pianosonates in Es VB. 195 en E VB. 196. Costantino Mastroprimiano (fp). Brilliant Classics 95976 (79’46”). 2020
De in Duitsland geboren Joseph Martin Kraus (1756 - 1792) vestigde zich op 21-jarige leeftijd in Zweden en overleed daar reeds op 36-jarige leeftijd aan tbc in Stockholm. Hij is begrijpelijk wel de Zweedse Mozart genoemd. Hij was ook een vrij exacte tijdgenoot van hem.
Aanvankelijk studeerde hij rechten en hield hij zich veel met literatuur bezig, publiceerde gedichten, maar richtte zich toch nader op muziek en kreeg tenslotte in 1781 een aanstelling als plaatsvervangend kapelmeester aan hof van Gustav III. Die stuurde hem op een ‘grand tour’ door Europa, waar hij Haydn en Gluck ontmoette.
Lang werd verondersteld dat zijn werken van Haydn waren, totdat werd aangetoond dat hij op eigen kracht een vrij aanzienlijk oeuvre tot stand bracht. Zijn Symfonieën zijn volledig opgenomen op Naxos en nu stelt de Italiaanse fortepianist Contantino Mastroprimario zijn complete Pianowerken aan de orde. Inderdaad: muziek van Haydnesk en Mozartiaans karakter die in kwalitatief opzicht nauwelijks bij hen achterblijft. Het gaat voor een groot deel om gestileerde dansen, maar er zijn ook twee voldragen Sonates.
Hij gebruikt voor de uitvoering daarvan een gelukkig niet te pinkelend klinkende Stein fortepianokopie uit 1781 van Monika May. Kraus’ stijl herinnerde me ook aan Franz Xavier Richter.