CD Recensies

KORNGOLD: VIEL LÄRMEN UM NICHTS, 'DER VAMPIR ODER DIE GEJAGTEN

Korngold: ‘Viel Lärmen um nichts’ op. 11; ‘Der Vampir oder die Gejagten’. Hans Jörg Mammel (t), Ekkehard Abele (spr) met Holst Sinfonietta en -koor o.l.v. Klaus Simon. Naxos 8.573355 (64’36”). 2014
 
De toneelmuziek die Erich Wolfgang Korngold (1897 – 1957) bij Shakespeare’s ‘Much ado about nothing’ schreef in 1919 ging het jaar daarop in Wenen in première als ‘Viel Lärmen um nichts’. Hij had er onmiddellijk succes mee en uitvoeringen in de rest van de wereld volgden om dat succes te bestendigen. Maar daarna taande de belangstelling. Het was zelfs nodig om voor deze opname de muziek te reconstrueren aan de hand van het in Wenen overgebleven materiaal. Het werk wordt uitgevoerd in de oorspronkelijk bedoelde kamerorkest bezetting. 
In 1922 volgde ‘Der Vampir oder die Gejagten’ dat hier voor het eerst klinkt in de concertversie van Bauer en Simon. Het gaat om muziek in acht delen bij het gelijknamige toneelstuk van Hans Müller-Einigen voor een kleine bezetting van fluit, slagwerk, harp, piano/harmonium, 2 violen en cello met spreker. Het verhaal gaat over de beeldhouwer Johannes die tot iedere prijs een toeslag wil ontvangen voor zijn beeldhouwwerk. Daartoe poogt hij met behulp van zijn mecenas Katzwendel en diens vrouw geld los te krijgen en geeft zich tot slot zelfs als zijn begaafdere broer uit. Dat leidt enerzijds tot een kunstenaarsdrama en anderzijds tot een vermakelijk en pathetisch nonsens stuk met geestverschijningen, doden, een aantrekkelijk kamermeisje, een mooie weduwe. De vampier kan worden beschouwd als een broer van Mefistofeles die het op de beeldhouwer heeft gemunt. De ziel van Johannes krijgt hij niet omdat deze op het laatste moment berouw krijgt.
De rol van de beeldhouwer bevat slechts één zin: ‘Wovon sind Floh und Wanze so fröhlich und so fett? Sie gehen auf das Ganze, die Welt ist nur ein Bett!’
Klaus Simon leidt twee uitvoeringen die beide composities met veel esprit en vaardigheid laten klinken.