KORNGOLD: DIE TOTE STADT
 Korngold: Die tote Stadt. Thomas Sunnegardh, Katarina Dalayman, Anders Bergström, Ingrid Toboasson, Per-Arne Wahlgren, het Tomtberga school kinderkoor en het Ensemble van de Koninklijke Zweedse opera o.l.v. Leif Segerstam. Naxos 8.660060-1 (2 cd’s, 124’39”). 1996

Korngold: Die tote Stadt. Torsten Kerl, Angela Denoke, Bo Skovhus, Daniela Denschlag, Simina Ivan, Stella Grigorian, Lukas Gaudernak e.a. met het Salzburgs kinder- en meisjeskoor, het koor van de Weense Staatsopera en het Salzburgs Mozarteum orkest o.l.v. Donald Runnicles. Orfeo C 6340421 (2 cd’s, 121’). 2004

 

Deze twee ‘live’ opnamen van Korngolds opus magnum uit Stockholm en Salzburg treden in de ring tegen de oudere uit München. De Zweedse uitgave heeft als grootste handicap dat hij een aantal coupures bevat, vooral in de eerste en tweede akte. Dat het wek toch nog 124’ minuten duurt tegenover de 137’ minuten van Leinsdorf op zijn RCA opname (GD 87767) uit 1975 met René Kollo en Carol Neblett in de hoofdrollen lijkt bedrieglijk, maar feit is dat Segerstam langzamer tempi aanhoudt dan Leinsdorf wat de vaart van het werk niet ten goede komt. Last but not least zijn er nogal wat storende bijgeluiden van het toneel en treden balansverschillen tussen de stemmen op. De enige factor die vòòr deze uitgave pleit, is zijn goedkoopte.

In muzikaal opzicht valt overigens best het nodige te genieten. De solisten leveren toegewijde en heel aanvaardbare prestaties. Vooral Thomas Sunnegardt als Paul is heel overtuigend. Ook het aandeel van koor en orkest mag er wezen.

Ook de opname van het Salzburg festival 2004 vertoont de nodige bijgeluiden, maar de opname is beter gebalanceerd en wat helderder. Denoke klinkt aantrekkelijk als Marietta, maar is niet het hele werk door optimaal bij stem. Kerl is een goede, duidelijk in verwarring verkerende Paul en Skovhus blinkt uit in de rollen van Fritz en Frank, de trouwe bewakers van Pauls geestelijk welzijn. Maar de feitelijke hoofdrol is weggelegd voor het fel agerende orkest.

Niettemin: wie deze opera optimaal wil ondergaan, is eigenlijk nog steeds het beste af met de oude Leinsdorf versie.