Knussen: Flourish with fireworks op. 22; The way to castle yonder op. 21a; Organa nr. 1 en 2 op. 27/2; Hoornconcert op. 28; Music for a puppet court op. 11; Whitman settings op. 25a; Upon one note Fantazia after Purcell. Barry Tuckwell (hn) en Lucy Shelton (s) met London Sinfonietta o.l.v. Oliver Knussen. DG 449.572-2, 474.322-2 (51’06”). 1995
Het programma op deze cd vormt een goede illustratie van de stukken waarmee Knussen aan de slag ging nadat hij zijn beide eenakters – Higglety pigglety pop! (1984) en Where the wild things are (1985) klaar had. Zelf merkte hij daarover ooit op: “Het is leuker om een paar minuten betoverd te zijn dan een uur lang gehypnotiseerd”.
Betoverend is dit stel korte werken zeker. De Flourish of fireworks bezit lyrische inhoud en klinkt zoals de titel suggereert briljant. De Way to the castle yonder is een heel korte suite uit Higglety pigglety pop1, maar ook een op zichzelf staand kort symfonisch gedicht.
De beide Organa geven opnieuw blijk van veel fantasie met verbluffende gebruikmaking van twaalfde eeuwse technieken in eigentijds idioom. Iets dergelijks is het geval met de Music for a puppet court: twee oplossingen van puzzle canons van de Tudor componist John Lloyd.
De beide langste stukken zijn tot op zekere hoogte dromen ‘…upon one note’ is een dagdroom waaruit de componist door Purcell wordt gewekt. En het Hoornconcert is een fraaie zinspeling op de verschillende werelden die de hoorn kan opwekken van het poëtische landschap tot duistere dreiging.
En dat alles in prachtig georkestreerd en optimaal tot klinken gebracht.