Kreutzer: Klarinetkwartet in Es; Pianokwartet Grand quatuor concertante; Kwintet voor piano, fluit, klarinet, altviool en cello. Consortium classicum. Orfeo C 512 991 A (73’43”). 1999
Kreutzer: Septet in Es op. 62; Bruch: Septet in Es op. posth, Sestetto pastorale. Consortium classicum. Claves CD 50-9004 (54’05”).1989
Als rusteloze romanticus trok de Duitse componist Konrad (Conradin) Kreutzer (1780-1849, tien jaar jonger dan Beethoven en ook een tijd werkzaam in Wenen) door Europa; hij was nogal een veelschrijver en is langzamerhand geworden tot een voetnoot in de muziekgeschiedenis. Zijn ooit populaire Ballades en Romances zijn vergeten, zij opera Das Nachtlager von Granada uit 1834 wordt niet meer opgevoerd, al maakte Froschauer er nog wel een opname van uit 1992 (Capriccio 60029, 2 cd’s). Jammer eigenlijk, die hard toeslaande vergetelheid wat de hier besproken kamermuziekwerken zijn echt niet mis.
Ze zijn met veel nadruk op de houtblazers geschreven en varen in de publieke aandacht iets beter. Het Grand septet in Es op. 62 lijkt keurig gemodelleerd volgens het septet van Beethoven voor de bezetting klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello en contrabas. Het is de klankkleurcombinatie van blazers en strijkers die het hem hier doet. Feitelijk is zelfs Kreutzers instrumentatie nog wat beter uitgevallen. Opvallend genoeg is van het mooie Septet in Es uit 1850 dat pas postuum werd gepubliceerd, geen andere opname bekend.
Ook de cd met kwintetten verraden een interessante en op heel democratische wijze verdeelde instrumentatie. Wereldnieuws is het allemaal niet en het Consortium had misschien hier en daar wat geïnteresseerder mogen spelen, maar toch is ook deze cd de moeite.
De lust tot het ontdekken van quasi vergeten, voor het ensemble geschikte werken blijkt lonend bij het Consortium classicum zodat dit een goede tip is voor de met overbekend materiaal bekende kamermuziekliefhebber.