CD Recensies

LOTTI: CRUCIFIXUS

Lotti: Crucifixus a 6 (3’05”). Met composities van Allegri, Barber, Tavener, Monteverdi, Palestrina, Yallis, Gorecki, Bruckner, Tomkins, Byrd, Tallis, Desprez, Poulenc. Sheppard. The Sixteen o.l.v. Harry Christophers. Decca 476.4601 (77’41”). 2014

 

Lotti: Crucifixus a 8. (3’14”). Met composities van J.S. Bach, Victoria, Mozart, D, Scarlatti, Tallis,  Purcell, Händel, Brahms, Tavener, Teixeira, Bernstein, Daniel-Lesur, Fauré,  Poulenc, Britten, Händel. The Sixteen o.l.v. Harry Christophers. Coro COR 16014 (56’21”). 1989

 

Lotti: Crucifixus a 8 (3’15”), Crucifixus a 10 (4’49”). Met composities van Hygons, Wilkinson, Vivaldi, J.S. Bach, Händel, Purcell, Teixeira, Barber, Britten, Tavener The Sixteen o.l.v. Harry Christophers. Collins 1600-2 (72’54”). 1992

 

Luisterend naar de muziek van Antonio Lotti (ca. 1667-1740) zou men kunnen menen te maken te hebben met een tijdgenoot van Palestrina uit de Hoog Renaissance, eind 1600. Niets is minder waar want Lotti was een tijdgenoot van Bach, Händel en D. Scarlatti. Er bestaat zelfs de mogelijkheid dat hij in Hannover is geboren waar zijn vader kapelmeester was.

Lotti studeerde in Venetië bij Legrenzi en zong als altus in een kerkkoor. In 1704 was hij eerste organist van de San Marco en vanaf 1736 was hij daar maestro di cappella.

In 1717 toog hij naar Dresden om drie van zijn achtentwintig opera’s te schrijven en uit te voeren. In 1719 keerde hij naar Venetië terug. Braaf componeerde hij muziek die aan de eisen van de tijd en de smaak voldeed. Maar dat gebeurde wel op hoog niveau. Een leniger harmoniek en prachtig uitgewerkt contrapunt waren zijn specialiteiten.

Dat is goed te horen in de vele versies die Lotti maakte van het Crucifixus (Crucifixus etiam pro nobis, sub Pontio Pilato passus et sepultus est) voor 4-, 5-, 6-, 7-, 8-, 9- en 10-stemmig koor. Van de drie bekendste bestaat een aantal opnamen en ter wille van de klinkende uniformiteit zijn hier de lezingen van de als steeds uitblinkende The Sixteen uitverkoren.