Leo: Salve regina in F en in c; Toccata’s nr. 2 in g, 14 in c; Cantate Il figliuol prodigo; Lezzione nr. 1’, ‘Lamentazione del Giovedi Santo’ uit Lezioni nr.1-3; Durante: Concert voor strijkorkest nr. 4 in e. Ulrike Hofbauer (s), Markus Hünninger (kl) en Ensemble &cetera o.l.v. Ulrike Hofbauer. Duitse Harmonia Mundi 88875-05744-2 (69’14”). 2016
Hij behoorde tot de meest representatieve componisten van de Napolitaanse school op het gebied van kerkmuziek en komische opera’s en hij was een schakel tussen zijn leermeesters Andrea Basso en Niciola Fago en zijn opvolgers Jommelli en Picinnini.
Het gaat om Leonardo Leo (eigenlijk Leonardo Oronzo Salvatore de Leo, 1694-1744) die voornamelijk als organist en leraar actief was naast zijn compositorische bezigheden. Hij liet een zeer omvangrijk oeuvre na met ongeveer 71 dramatische werken.
Op deze uitgave kunnen we kennismaken met een aantrekkelijke doorsnee uit zijn vocale en instrumentale muziek. Daaronder bevinden zich zelfs twee cd premières: ‘Il figlio prodigo’ en ‘Lezzioni del Giovedi Santo’.
De Duitse sopraan Ulrike Hofbauer die ooit een prijs won op het Haagse Van Wassenaer concours en die zich geleidelijk specialiseerde in oude(re) muziek en eerder opnamen maakte met werken van Cavalli, Bononcini, Carissimi, Bach en Haydn, blijkt een uitstekende, overtuigende gids te zijn in het vocale deel van dit optreden. Met heldere, warme stem verleent ze de Salve regina’s, die een verrassend verschillend karakter hebben, de cantate, en de Lezzioni karakter en inhoud, daarbij is de juiste stijl terzijde gestaan door het uit Peter Barczi (v), Eva Borhi (v), Matthieu Camilleri (va), Bernadette Köbele (vc), Julian Behr (theorbe) en Markus Hünniger (org, klav) bestaande Ensemble &cetera. Laatstgenoemde is te horen in een en als instrumentaal tussenspel dient een concertje voor strijkers van Leo’s rivaal Francesco Durante (1684-1755). Hier valt wat moois te ontdekken.