CD Recensies

LISZT: HEXAMÉRON E.A.

Liszt: Fantaisie sur des motifs favoris de l’opéra La sonnambula de Bellini S. 393/R132; Réminescenses de Norma de Bellini S. 390, R 133; Réminescenses des Puritani de Bellini S. 390. R. 129; Hexaméron S. 392 R. 131. William Wolfram. Naxos 8.572241 (69’42”). 2009

 

Oleg Marshev: Hexaméron. Liszt: Après un lecture de Dante; Pixis: Mélange sur les motifs favoris du ‘Siège de Corinthe’ van Rossini; Herz: Wals ‘Les perles animées’ op. 211; Chopin: Barcarolle in Fis op. 60; Thalberg: Grande fantaisie de concert sur l’opéra ‘La traviata’ de Verdi op. 78; Czerny: Variazioni sopra un tema di Rode ‘La ricordanza’ op. 33; Liszt: Hexaméron S. 365a, Morceau de concert met bijdragen van alle hierboven genoemde componisten. Danacord DACOCD 530 (76’51”) 2000

 

De in Parijs levende Italiaanse prinses Cristina Trivulzio Belgiojoso (1808-1871) was actief in de Italiaanse bevrijdings-beweging en om daarvoor geld te weven in de Parijse salons vroeg ze zes van de bekendste daar werkzame pianist/componisten om hieraan een bijdrage te leveren. Franz Liszt werd benoemd als coördinator.

Als passend thema werd ‘Suona la tromba’ uit Bellini’s opera I Puritani gekozen. Liszt moest met een stel eigen variaties zorgen voor een behoorlijke totaallengte van het werk dat voor meer dan de helft uit zijn aandeel bestaat. 

In het geheel kwamen zo elf delen tot stand voor Hexaméron, Morceau de concert: Grandes Variationes Bravoure pour Piano sur la Marche des Puritains de Bellini, composées pour le Concert de Mme la Princesse Belgiojosi au Bénéfice de pauvres par Liszt, avec Sigismund Thalberg, Johann Peter Pixis, Henri Herz, Carl Czerny et Frederic Chopin inclusief een inleiding en het thema zelf. De uitwerking van het thema is door de verschillende componisten eerder complementair dan gelijkluidend. We horen technisch lastige, virtuoze passages en tere, verfijnde langskomen. Het geheel is wonderlijk consistent en effectief.

Zowel William Wolfram als Oleg Marshev doen de compositie alle eer aan. De dertiendelige orkestrale vorm is er van Leslie Howard (Hyperion CDA 67401/2, 2 cd’s).